27 Ιανουαρίου 2016

ΟΙ ΔΕΛΦΟΙ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ


Της Αλεξάνδρας Ράπτη




Ευχάριστη ήταν η έκπληξη που περίμενε όσους επισκέφθηκαν τελευταία τους Δελφούς.

Τακτοποιημένοι και καθαρισμένοι χώροι, ευδιάκριτα τα όρια μεταξύ μνημείων και αναζωογονητικές «ανάσες» πρασίνου από τα δεκάδες νέα δέντρα που φυτεύτηκαν: βελανιδιές, ελιές, μυρτιές και φυσικά δάφνες και πικροδάφνες, υπόμνηση της παντοτινής αγαπημένης του θεού Απόλλωνα. Χάρμα οφθαλμών ήταν. Σαν πίνακας δια χειρός σπουδαίου καλλιτέχνη. 




Σε αυτό συνέβαλε η ολοκλήρωση του έργου «Ανάδειξης Αρχαιολογικού Χώρου Δελφών», ενταγμένο στο ΠΕΠ Θεσσαλία – Στερεά Ελλάδα – Ήπειρος, από το 2013. Και, μέσα σε δύο χρόνια, οι λιγοστοί άνθρωποι της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδας (ΕΑΦ) κατόρθωσαν να μεταμορφώσουν τον χώρο. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, απόρροια των capital controls αλλά και των υπεραυξημένων καθηκόντων της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοτήτων (μετά την ενοποίηση των Εφορειών βάσει του νέου Οργανογράμματος του ΥΠΠΟΑ).

Το στοίχημα ήταν μεγάλο. Αφού, όσο κι αν φαίνεται περίεργο για έναν από τους πλέον δημοφιλείς μνημειακούς τόπους της χώρας (προσελκύει περισσότερους από 500.000 επισκέπτες ετησίως), «από τα παρελθόντα κοινοτικά προγράμματα δεν είχε χρηματοδοτηθεί καμία εργασία ανάδειξής του, πλην της αναστήλωσης του Θησαυρού των Αθηναίων, το 2004», υποστηρίζει η προϊσταμένη της ΕΑΦ, Αθανασία Ψάλτη. Για να προσθέσει ότι παλαιότερες «μη στοχευμένες επεμβάσεις και έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης λειτούργησαν αρνητικά στην προστασία και προβολή των μνημείων».


Συμπληρωματικά θα


υπενθυμίσουμε και τις απόπειρες ορισμένων, την περασμένη δεκαετία, να «αλώσουν» το Δελφικό τοπίο θέλοντας να δομήσουν τις κατοικίες τους με θέα στον «ομφαλό της γης»!

Ζητώντας της να μας συνοψίσει τις εργασίες που πρόσφατα ολοκληρώθηκαν, η κ. Ψάλτη δίνει έμφαση στη «βελτίωση των συνθηκών πρόσβασης για ανθρώπους με κινητικά προβλήματα αλλά και την τοποθέτηση πληροφοριακού υλικού για όσους έχουν προβλήματα όρασης».




Ιδιαιτέρως

 


σημαντικό κρίνεται ότι πλέον οι επισκέπτες «μπορούν να «αναγνώσουν» καλύτερα τη μορφή των μνημείων, τα οποία λόγω της πυκνότητάς τους αλλά και της στενότητας του χώρου συχνά δεν ήταν κατανοητά. Να δουν συντηρημένη την αρχαία τοιχοποιία και αναβαθμισμένους τους χώρους εξυπηρέτησης του κοινού». Για να καταλήξει: «Έπρεπε να προσδώσουμε στον χώρο τη διάσταση που του αξίζει και ως μνημείου της Unesco. Και νομίζω ότι το κατορθώσαμε, εφόσον μέρος του μετατράπηκε από ερειπιώνα σε χώρο προβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς και αφύπνισης της ιστορικής συνείδησης»

Οι σπουδαιότερες επεμβάσεις

Ρωμαϊκή Αγορά: Αποσυμφορήθηκε από αρχιτεκτονικά μέλη και όσα συνδέονταν με το μνημείο τοποθετήθηκαν σε ανοξείδωτους κλωβούς. Τα υπόλοιπα συντηρήθηκαν και αποθηκεύτηκαν. Έγιναν εργασίες στερέωσης της τοιχοποιίας, αισθητικής αποκατάστασης της κιονοστοιχίας και αποστράγγισης όμβριων υδάτων. Ακόμη, επιστρώθηκε ο χώρος με λεπτόκοκκη άμμο για την προστασία της αρχαίας δαπεδόστρωσης, όπου σώζεται.

Νότιο τμήμα Ιεράς Οδού: Η ανάδειξη του τμήματος αυτού συμπεριελάμβανε εργασίες στα μνημεία του Λυσάνδρου, του Μαραθώνα, στο ανάθημα των Αργείων και στο μνημείο των Ταραντίνων. Μέχρι το 2013, ο επισκέπτης στη θέση αυτή αντίκρυζε αρχιτεκτονικά μέλη, ατάκτως ερριμμένα, ανάμεσα στα οποία υπήρχαν και επιγραφές που χρησίμευαν ως χώροι ανάπαυσης. Πλέον θαυμάζει αποκατεστημένα τα βάθρα των εμβληματικών μνημείων του δελφικού ιερού και εύτακτο τον χώρο πέριξ αυτών.

Βουλευτήριο: Για να ανακτηθεί η αρχαία στάθμη του δαπέδου του, συμπληρώθηκε μέρος του ελλείποντος τμήματος της ΝΑ γωνίας της τοιχοποιίας του. Χρησιμοποιήθηκε αναστρέψιμο υλικό που διαφέρει χρωματικά από τους αρχαίους λίθους ώστε να είναι εμφανείς οι σύγχρονες επεμβάσεις.

Ασκληπιείο: Για πρώτη φορά αποδόθηκε στο κοινό το Ιερό του Ασκληπιού, η λιθόκτιστη κρήνη και η Πηγή του Ιερού της Γης μετά από εργασίες αποψίλωσης και διάνοιξης μονοπατιού. Μετά τις αποχωματώσεις, η Πηγή άρχισε να αναβλύζει ξανά!

Στοά Αθηναίων: Πραγματοποιήθηκαν, μεταξύ άλλων, σχολαστικοί καθαρισμοί αλλά και στερεώσεις στην επιφάνεια επτά κιόνων, την ενεπίγραφη κρηπίδα αλλά και τα ενεπίγραφα βάθρα, νοτίως της στοάς.
Τρίποδας των Πλαταιών: Το μοναδικό κοινό ανάθημα όλων των Ελλήνων στους Δελφούς, μετά τη νίκη στις Πλαταιές (479 π.Χ.). Ο χρυσός τρίποδας, που έλιωσαν οι Φωκείς τον 4ο π.Χ. αι., στηριζόταν σε χάλκινο κίονα με μορφή τρισώματου φιδιού, γνωστός ως τρικάρηνος όφις, ύψους 7,5 μ., τον οποίο μετέφερε ο Μ. Κωνσταντίνος στην Κωνσταντινούπολη. Σήμερα χάλκινο αντίγραφο του τρισώματου φιδιού τοποθετήθηκε στη θέση όπου πιστεύεται ότι ήταν στημένος κατά την αρχαιότητα. Λόγω του ύψους εκπονήθηκε μελέτη αντικεραυνικής προστασίας του.

Θόλος Ιερού Αθηνάς Προναίας: Περατώθηκαν οι εργασίες αποχωμάτωσης και τακτοποίησης 250 αρχιτεκτονικών μελών που δυσχέραιναν την πρόσβαση στο μνημείο. Εκτός από τις νέες περισχοινίσεις απομακρύνθηκε, επίσης, ογκώδης βράχος, που υπήρχε εκεί από κατολίσθηση του 1905.

Ναός του Απόλλωνα: Οι εργασίες καθαρισμού του έφεραν στο φως 20 αρχιτεκτονικά μέλη και επιγραφές που δεν ήταν διακρίνονταν πριν.

Θέατρο Δελφών: Σε ένα από τα δέκα ομορφότερα θέατρα της Ευρώπης, σύμφωνα και με τη βρετανική Telegraph, πραγματοποιήθηκε συστηματικός καθαρισμό του κοίλου και μικρής κλίμακας στερεωτικές επεμβάσεις.

http://dorida.blogspot.gr/2016/01/21.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ.

Blog Widget by LinkWithin