6 Ιουνίου 2023

Το δελφικό τοπίο της δεκαετίας του ‘50 στη νέα έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών.






Ρόμπερτ Μακ Κέιμπ στον ΕΤ: Οι φωτογραφίες μου δείχνουν μια Ελλάδα που δεν υπάρχει πια




Τι μπορεί να συνδέει το δελφικό τοπίο της δεκαετίας του ‘50 με ένα από τα εμβληματικά πολεμικά πλοία τύπου «Liberty», τα οποία καθόρισαν μεταπολεμικά τις θαλάσσιες ελληνικές διαδρομές; Τον διεθνή διακεκριμένο Αμερικανό φωτογράφο Robert McCabe με τους περιηγητές του 19ου αιώνα στη χώρα μας;





«Στο πλοίο επέβαιναν μόλις δέκα επιβάτες. Περάσαμε μαζί 26 μέρες… Δεθήκαμε τόσο πολύ που ακόμα και μετά την αποβίβαση στον Πειραιά, εξακολουθούσαμε να αναζητούμε την παρέα ο ένας του άλλου. Οργανώσαμε κι ένα ταξίδι στους Δελφούς. Η παρέα μας ήταν η μόνη στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών».




Οι μνήμες του Robert McCabe από το ταξίδι του το 1955 στη χώρα μας, όπως τις περιγράφει αποκλειστικά στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ενώ προετοιμάζει τη νέα έκθεση του «Οι Δελφοί το ‘50» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών, μοιάζουν σαν ψηφίδες της ελληνικής Ιστορίας που συνομιλούν με το σήμερα και αφηγούνται ως τεκμήρια τη ζωή πριν από έξι δεκαετίες… Την επιμέλεια της έκθεσης, η οποία θα διαρκέσει από 10 Ιουνίου έως και 31 Δεκεμβρίου, υπογράφει η Σοφία Χηνιάδου Καμπάνη.




Ασπρόμαυρες λήψεις

Είκοσι έξι πολύτιμες ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ελληνικής Ιστορίας βρίσκουν τη θέση τους στο Αρχαιολογικό Μουσείο των Δελφών. Η έκθεση απασχόλησε τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου την Τρίτη 16 Μαΐου κατά την τελευταία του συνεδρίαση πριν από τις εκλογές. Το ανώτατο γνωμοδοτικό όργανο άναψε το πράσινο φως στην πολυαναμενόμενη εικαστική αφήγηση.




«Εχω συνολικά περίπου 50 λήψεις των Δελφών από τις δεκαετίες του 1950 και του ‘60. Με τη Σοφία Χινιάδου επιλέξαμε τις πιο ενδιαφέρουσες για την έκθεση. Για μένα προκαλούν την ηρεμία της τοποθεσίας πριν από τον μαζικό τουρισμό ή ίσως θα έπρεπε απλά να πω, πριν από τον τουρισμό… Την πρώτη χρονιά που ήρθα στην Ελλάδα καταγράφηκαν μόνο 180.000 επισκέπτες, συμπεριλαμβανομένων τόσο των επαγγελματιών ταξιδιωτών όσο και των τουριστών» μας περιγράφει ο σπουδαίος φιλέλληνας φωτογράφος που ήλθε πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1954 ως φοιτητής του Πανεπιστημίου Princeton και έκτοτε συνεχίζει με τον φακό του να «αιχμαλωτίζει» την ιστορία και την ομορφιά της χώρας παρουσιάζοντας το έργο του σε πολυάριθμες εκθέσεις και εκδόσεις σε όλο τον κόσμο.




«Η επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους εκείνα τα χρόνια ήταν πραγματικά ελάχιστα διαφορετική από ό,τι πρέπει να είχαν βιώσει οι επισκέπτες-περιηγητές του 19ου αιώνα. Οι πρώτες φωτογραφίες μου από τους Δελφούς καθώς και από την Ακρόπολη της Αθήνας σπάνια παρουσιάζουν άλλους επισκέπτες» συνεχίζει να μας αφηγείται. Δεκαεννέα φωτογραφίες θα εκτεθούν στον προθάλαμο-φουαγιέ του αρχαιολογικού Μουσείου, ενώ οι υπόλοιπες επτά θα συνομιλήσουν ανά ζεύγη στις τέσσερις αίθουσες του μουσείου, και συγκεκριμένα στην αίθουσα των Κούρων, του Ομφαλού, των ρωμαϊκών ή του Αντίνοου και στην αίθουσα του Ηνιόχου. Το γνωστό παγκοσμίως φωτογραφικό έργο του Robert McCabe, βραβευμένο από την Ακαδημία Αθηνών, αποτυπώνει έξοχα τη μεταπολεμική Ελλάδα της δεκαετίας του ‘50.


Με σεβασμό

Ο φακός του McCabe έχει αποτυπώσει με σπάνια ευαισθησία τόπους που σήμερα έχουν αλλάξει διασώζοντας εικόνες των αρχαιολογικών χώρων και του λαϊκού μας πολιτισμού με σεβασμό για τον τόπο και τους ανθρώπους. «Εχω επιστρέψει πολλές φορές στους Δελφούς» ομολογεί, «αλλά κάθε φορά εντυπωσιάζομαι από το πόσο φωτογενής είναι ο χώρος. Κάθε ώρα της ημέρας και κάθε μέρα του χρόνου παρουσιάζουν διαφορετικό φωτισμό και καιρικές συνθήκες. Υπάρχουν ατελείωτες προκλήσεις και ευκαιρίες για έναν φωτογράφο».




H προσέγγιση του Robert McCabe αποτελεί σύμφωνα με τους ειδικούς μια σύγχρονη αντίληψη του φιλελληνισμού. Τον ρωτώ πώς αισθάνεται όταν τον αποκαλούν φιλέλληνα… «Ημουν πολύ τυχερός που έγινα Ελληνας πολίτης. Φαίνεται πολύ συμβατό με τον φιλελληνισμό», σπεύδει να απαντήσει με ευθύτητα.

«Η Αθήνα αυτές τις μέρες έχει γεμίσει από νέους επισκέπτες. Καθώς κοιτάζω τα πρόσωπα, αναρωτιέμαι πόσοι από αυτούς τους ανθρώπους θα παρασυρθούν όπως εγώ από την ομορφιά της χώρας και τη ζεστασιά των ανθρώπων» σχολιάζει, ενώ για τα «κλικ» που έγιναν πριν από περίπου έξι δεκαετίες απαντάει: «Πολλές από τις φωτογραφίες μου δείχνουν μια Ελλάδα που δεν υπάρχει πια. Κάποια στοιχεία μάς λείπουν πολύ. Αλλα στοιχεία δεν μας λείπουν καθόλου. Για τους ηλικιωμένους οι φωτογραφίες πυροδοτούν αναμνήσεις. Για τους νέους συχνά “έκπληξη” για το πώς ήταν η ζωή πριν από 60 χρόνια».


Εχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η εκτύπωση των φωτογραφιών θα γίνει από ειδικευμένο εργαστήριο σε χαρτί τοποθετημένο επάνω σε επιφάνεια σύνθετου αλουμινίου τύπου Dibond. Η φωτογραφία στην αίθουσα του Ηνίοχου, ειδικότερα, θα εκτυπωθεί σε ύφασμα τοποθετημένο επάνω σε ξύλινο τελάρο. Η φωτογραφική έκθεση διοργανώνεται με αφορμή την ημερίδα με θέμα τη μεταπολεμική Ελλάδα, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών και θα πλαισιωθεί από μία ακόμη φωτογραφική έκθεση, «Η Ελλάδα μετά τον πόλεμο – Τα χρόνια της ελπίδας», στους χώρους του πολιτιστικού κέντρου.

https://eleftherostypos.gr/politismos/robert-mak-keib-ston-et-oi-fotografies-mou-deichnoun-mia-ellada-pou-den-yparchei-pia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ.

Blog Widget by LinkWithin