24 Μαρτίου 2015

Συνέντευξη με ένα γνήσιο βοσκό της Αράχωβας!




Αράχωβα δεν είναι μόνο τα μπαρ. Σήμερα συνομιλούμε με δύο αυθεντικούς ανθρώπους της Αράχωβας.

Οι συνεντεύξεις είναι μαγικές – σου επιτρέπουν να ξεδιπλώνεις το χαρακτήρα ενός ανθρώπου που δεν γνωρίζεις, με τις δικές σου ερωτήσεις, να μαθαίνεις πράγματα, να κερδίζεις στο τέλος φίλους! Ο Γιάννης Ράπτης είναι βοσκός που γεννήθηκε στην Αράχωβα και ζει εκεί τα τελευταία 65 του χρόνια! Όλη του τη ζωή! Με τη συνέντευξη αυτή θέλαμε να μεταφέρουμε μια εικόνα του τρόπου ζωής ενός ανθρώπου που συντηρεί στάνη με εμπειρία και μεράκι στην Ελλάδα του 2015, καθώς για τα «παιδιά της πόλης» τέτοιες παραστάσεις είναι σχεδόν άγνωστες! Κάποιες ερωτήσεις απευθύνθηκαν και στο γιό του κύριου Γιάννη, τον Άγγελο Ράπτη, 35 χρονών, προκειμένου να φανούν, όποτε υπάρχουν, οι διαφορές στις απόψεις, λόγω ηλικίας!


1. Περιγράψτε μου ένα τυπικό 24ωρο για ένα βοσκό…

Γιάννης Ράπτης: Στις 6:00 ξυπνάω για να πάω στο στάβλο. Πρέπει να τον καθαρίσω, να ταϊσω τα πράματα (ζώα), να φτιάξω το γάλα, τη φορμαέλα. Η δουλειά δεν τελειώνει ποτέ.. μια θα πρέπει να αρμέξεις, έπειτα να συμμαζέψεις, να πας κοντά στα ζώα, να γυρίσεις σπίτι να μαγειρέψεις.. Μέχρι το βράδυ, κι έπειτα ξανά ξύπνημα στις 6:00 το πρωί!

Άγγελος Ράπτης: Η δουλειά είναι η ίδια πάντα, απλά αλλάζει το ωράριο ανάλογα με την εποχή. Το χειμώνα δουλεύεις 7:00 με 17:00 το απόγευμα, ενώ το καλοκαίρι ξεκινάς 5:00 το πρωί με 9:00, σταματάς τότε και ξεκινάς πάλι το απόγευμα, για να αποφύγεις τη ζέστη. Το χειμώνα επίσης πρέπει να παράγεις, να φτιάξεις φορμαέλες, είναι παραγωγική περίοδος. Ενώ το καλοκαίρι πας μόνο στα ζωντανά.

2. Τι ώρα κοιμάστε;

Γιάννης Ράπτης: Μπορείς να κοιμηθείς και στις 10 το βράδυ… Αλλά αν θες να μείνεις μέχρι πιο αργά, στις δώδεκα, μία.. μένεις!

3. Πόσα ζώα φροντίζετε στη στάνη;

Γιάννης Ράπτης: Εγώ αυτή τη στιγμή φροντίζω 800 πράματα.. Είναι πρόβατα, και λίγα γίδια.

4. Πόσο εύκολο είναι να ελέγχετε καθημερινά 800 ζώα;

Γιάννης Ράπτης: Αν ξέρεις τη δουλειά, είναι εύκολο. Εάν δεν ξέρεις, σου φαίνεται βουνό. Δεν είναι όμως πολύ κουραστική. Ο προπάππους μου και ο παππούς μου ήταν βοσκοί κι έτσι έμαθα κι εγώ. Η Αράχωβα έχει 425 οικογένειες. Από παλιά ασχολούνται με κτηνοτροφία και γεωργία. Σήμερα έχει πέσει το βάρος όμως στον Τουρισμό.

5. Αλήθεια, δημιουργείται άραγε συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στο βοσκό και στα ζωντανά που φροντίζει, ή απλά κυριαρχεί μια σχέση εξυπηρέτησης / επιβίωσης; Υπάρχει κάποιο ζώο που του έχετε αδυναμία;

Γιάννης Ράπτης: Άκουσε, μια μητέρα μπορεί να έχει 4 παιδιά… πιστεύω πως σε κάποιο παιδί θα κλίνει περισσότερο, παρόλο που τα αγαπάει όλα εξίσου. Έτσι κι εγώ, μπορεί να έχω 800, αλλά έχω ξεχωρίσει 4 πραματάκια που τα αγαπάω πιο καλά.

6. Με ποιο τρόπο διασκεδάζετε στο χωριό;

Γιάννης Ράπτης: Εάν υπάρχουν λεφτά, όπως και όπου θες διασκεδάζεις! Αν υπάρχουν τα αργύρια στην τσέπη (γέλια)…! Αλλά πού;! Πάνε τα αργύρια, χαθήκανε! Τώρα λοιπόν πάμε στα καφενεία, τις ταβέρνες, τις καφετέριες…


Άγγελος Ράπτης: Εντάξει τώρα δεν βγαίνω συχνά, έχω οικογένεια. Αλλά όταν ήμουν πιτσιρικάς, χειμώνα εδώ στο χωριό, ενώ το καλοκαίρι γύρω από την Αράχωβα, που έχει ωραία θάλασσα.

7. Θα ερχόσασταν στην Αθήνα για κάποιο λόγο;

Γιάννης Ράπτης: Άνετα έρχομαι, αλλά γιατί να ασχοληθείς με την Αθήνα; Ειδικά σε αυτή την ηλικία που είμαι τώρα, μόνο σαν επισκέπτης θα ερχόμουν.

Άγγελος Ράπτης: Δεν θα είχα ιδιαίτερο πρόβλημα. Βέβαια στην Αθήνα είναι πολύ γρήγοροι ρυθμοί. Δηλαδή εδώ, μπορείς να κάνεις ένα διάλειμμα για ένα καφέ και να συνεχίσεις μετά τη δουλειά σου. Στην Αθήνα δεν μπορείς να το κάνεις αυτό. Επίσης, οι άνθρωποι στο χωριό είναι αλλιώς – Αν κάποιος πάθει κάτι, θα το μάθει όλο το χωριό, θα πονέσει μαζί του, θα προσπαθήσει να τον βοηθήσει, ενώ στην Αθήνα δεν γίνεται αυτό.

8. Εάν είχατε τη δυνατότητα να επισκεφτείτε κάποια χώρα στο εξωτερικό, πού θα πηγαίνατε;

Γιάννης Ράπτης:Το μόνο που με νοιάζει είναι η παρέα. Εάν είναι καλή η παρέα θα πήγαινα οπουδήποτε, αν και δε με ενδιαφέρει και πολύ. Αν έπρεπε να διαλέξω, θα έλεγα Ελβετία.

Άγγελος Ράπτης: Δε με ενδιαφέρει να πάω κάπου έξω. Μόνο Λονδίνο έχω πάει και δεν έχω στο μυαλό μου κάποια χώρα άλλη να δω από κοντά.

9. Γιατί είναι όμορφη η Ελλάδα στα μάτια σας;

Γιάννης Ράπτης: Πρώτον για τον ήλιο μας. Για αυτό θέλουν όλοι να μας αγοράσουν. Ο ήλιος μας, ο αέρας μας, τα καθαρά νησιά μας. Δεν υπάρχει μέρος στην Ελλάδα που να μη σου αρέσει. Εγώ προσωπικά πάω κάθε χρόνο στο Άγιο Όρος, από μια εβδομάδα. Πάρα πολύ ωραία μέρη. Αλλά και εδώ στην Αράχωβα είναι ωραία, βέβαια μου κάνει εντύπωση που έρχεται τόσος κόσμος. Ειδικά αυτά τα Χριστούγεννα (2014) ήταν εδώ η μισή Αθήνα. Κι απορώ, πού τα βρίσκει τα λεφτά όλος αυτός ο κόσμος!

Άγγελος Ράπτης: Λόγω μορφολογίας και λόγω κλίματος. Για παράδειγμα όταν είχα πάει Λονδίνο, είχε «μούχλα», βροχές. Εδώ είναι αλλιώς.

10. Ποιο είναι το μυστικό της ευτυχίας για εσάς;

Γιάννης Ράπτης: Κάθε άνθρωπος έχει τη γνώμη του. Για μένα, το μυστικό της ευτυχίας είναι να κάνεις μια δουλειά που αγαπάς, να μην τη βλαστημάς, μη την κάνεις με βάρος… Να έχεις οικογένεια, να έχεις τα παιδιά σου.. Και να μην έχεις προβλήματα. Έτσι είναι για μένα, για αυτό είμαι ευτυχισμένος και ευχαριστημένος από τη ζωή μου.


Άγγελος Ράπτης: Κατανόηση, αγάπη και λεφτά!

11. Πόσα χρόνια είστε παντρεμένος κύριε Γιάννη;

Γιάννης Ράπτης:Τη γυναίκα μου τη γνώρισα με συνοικέσιο εδώ στην Αράχωβα. Είμαστε 40 χρόνια παντρεμένοι! Με τα παιδιά μας, με τα εγγόνια μας.. Μαζί… μέχρι να φύγουμε! Μέχρι να πάμε για τον Άγιο Πέτρο..

Το κλείσιμο της συνέντευξης ήταν συγκινητικό. Σπάνια ακούς λόγια ένωσης και αγάπης για ένα γάμο που κρατά 40 χρόνια! Όλη η κουβέντα ενίσχυσε την εντύπωσή μου πως οι πιο αυθεντικοί άνθρωποι είναι πάντα πιο άμεσοι και πιο ενδιαφέροντες. Ο καλός βοσκός από την Αράχωβα, στον αποχωρισμό του, με κάλεσε στην επόμενη επίσκεψή στο χωριό του να τον συναντήσω, για να μου χαρίσει τοπική φορμαέλα και ανθότυρο! Να ένας πολύ καλός λόγος να προετοιμάσω το επόμενο ταξίδι!..

Φωτό από: Βάσω Φατούρου
http://www.tsemperlidou.gr/basiliki-fatourou/society-relationships/sinentefxi-me-ena-gnisio-vosko-tis-arachovas

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ.

Blog Widget by LinkWithin