Η ελληνική κουζίνα κέρδισε το Χάρβαρντ
Εκλεκτούς μεζέδες, αντιπροσωπευτικούς της ελληνικής διατροφής, που υπέδειξαν κορυφαίοι Ελληνες σεφ, όπως ο Μιχάλης Ψιλάκης και η Νταϊάνα Κόχυλα, γεύτηκαν οι συμμετέχοντες στο επιστημονικό συνέδριο.
Με ανυπομονησία περίμεναν 250 φοιτητές και επισκέπτες στο αμφιθέατρο του Harvard School of Public Health την ομιλία του σκηνοθέτη και παραγωγού της δημοφιλούς τηλεοπτικής σειράς «Cooking Odyssey», κ. Γιώργο Στάμου. Και όχι άδικα. Πόσες φορές έχει ένας σπουδαστής την ευκαιρία να αυξήσει τη βαθμολογία του παρακολουθώντας ένα συνέδριο, που νοητά τον μεταφέρει στον τόπο που παράγεται το ντοματάκι Σαντορίνης ή το αλάτι Μεσολογγίου και παρασκευάζονται οι πεντανόστιμες ηπειρώτικες πίτες; Η διημερίδα, που οργάνωσε το επιφανές εκπαιδευτικό ίδρυμα, ήταν αφιερωμένη για πρώτη φορά στη μεσογειακή διατροφή, εστιάζοντας, μάλιστα, αποκλειστικά στην ελληνική. «Εχει έρθει πλέον το πλήρωμα του χρόνου για μια τέτοια δημόσια συζήτηση, καθώς οι Αμερικανοί έχουν συνειδητοποιήσει τα διατροφικά σφάλματα του παρελθόντος», σχολιάζει ο 43χρονος Ελληνας σκηνοθέτης. Προς αυτή την κατεύθυνση, άλλωστε, είχε συμβάλει η έρευνα από την ομάδα του καθηγητή Τριχόπουλου το 2010 σχετικά με τα οφέλη της μεσογειακής διατροφής, η οποία έλαβε πολύ μεγάλη δημοσιότητα στις ΗΠΑ.
«Ηταν εξαιρετικά τιμητικό εκ μέρους του Harvard να μας αναθέσουν τη συνδιοργάνωση του συνεδρίου», σημειώνει στην «Κ» ο κ. Στάμου, πρωτεργάτης της εκπομπής, που έχει βραβευθεί το 2012 με Tasty Awards.
«Η ενασχόληση με τη μαγειρική αποτελεί μια μόδα που κρατάει χρόνια στην Αμερική», εξηγεί ο ίδιος, «ωστόσο μέχρι και το 2010 οι αναφορές στην ελληνική κουζίνα ήταν αποσπασματικές. Ολα άρχιζαν και τελείωναν γύρω από ένα πιάτο μουσακά». Τότε ήταν που ο κ. Στάμου με τους συνεργάτες του πρότεινε ένα διαφορετικό concept, που «παντρεύει» τη γαστρονομία με την ιστορία και τον πολιτισμό, με απώτερο σκοπό την ανάδειξη νέων γαστρονομικών προορισμών στην Ελλάδα. «Στην αρχή απευθυνθήκαμε στο περίφημο Food Network, που επαίνεσε την ιδέα μας, αλλά έκρινε ότι το αμερικανικό τηλεοπτικό κοινό δεν ήταν ακόμα ώριμο για κάτι τέτοιο», θυμάται σήμερα ο σκηνοθέτης, «στη συνέχεια καταθέσαμε την πρόταση στο κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο PBS, το οποίο εμφορούμενο από μια διαφορετική φιλοσοφία ενέκρινε την υλοποίηση της εκπομπής μας». Η «τόλμη» του PBS «εξαργυρώθηκε», καθώς την πρώτη εβδομάδα την εκπομπή «Cooking Odyssey» παρακολουθούν 6 εκατ. τηλεθεατές, οι οποίοι από τον δεύτερο μήνα ανήλθαν σε 9 εκατ. «Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μας επιλέγει ως δημοφιλές πρόγραμμα και το Create TV».
«Ασος» στο μανίκι, αναμφισβήτητα, υπήρξε ο παρουσιαστής Γιάννης Μεμελετζής, που με σπουδές στην Οξφόρδη και προϋπηρεσία στο πλευρό του Jamie Oliver, αποτέλεσε τον κατάλληλο άνθρωπο τόσο για τις γαστρονομικές περιπλανήσεις ανά την Ελλάδα όσο και για τις «δοκιμασίες» στον πάγκο της κουζίνας, στο αμερικανικό στούντιο. «Εχοντας ως πρωταγωνιστή ένα φρέσκο και νεανικό πρόσωπο προσελκύσαμε αντίστοιχα νεανικό κοινό».
Στον δεύτερο κύκλο τον «Chef Yannis» πλαισιώνει η Εύα Τσουρέκα, γνωστή Ελληνίδα τηλεπαρουσιάστρια, η οποία ανέλαβε το «ταξιδιωτικό» κομμάτι, καθώς σε κάθε επεισόδιο παρουσιάζονται τρεις συνταγές και τρία βίντεο από τον τόπο «καταγωγής τους». «Τις συνταγές προσαρμόζουμε ελαφρώς στα αμερικανικά δεδομένα, τις παρουσιάζουμε βήμα βήμα, αλλά λεπτομέρειες βρίσκουν οι ενδιαφερόμενοι στην ιστοσελίδα μας». Η ηλεκτρονική θυρίδα της εκπομπής κατακλύζεται από μηνύματα. «Αλλοι μας περιγράφουν τα καλοκαίρια της νιότης τους, που θυμήθηκαν με αφορμή την εκπομπή, άλλοι μας ζητούν διευθύνσεις και τηλέφωνα από τα μέρη που παρουσιάζουμε», διηγείται ο κ. Στάμου.
Οι πιο απαιτητικοί «μας ζητούν οδηγίες για συνταγές, προκειμένου να εντυπωσιάσουν τους φίλους τους». Μοιάζουν εντυπωσιασμένοι από την ελληνική κουζίνα. «Καταρρίφθηκαν πολλοί μύθοι, όπως αυτός του ελαιολάδου, το οποίο χρησιμοποιούσαν σπάνια και μόνο ωμό, ενώ εμείς το αναδείξαμε ως βασικό συστατικό ακόμα και για γλυκά». Διαπίστωσαν ακόμα ότι υπάρχουν ελληνικές συνταγές αποκλειστικά χορτοφαγικές ή με βάση το καλαμποκάλευρο, «το οποίο λατρεύουν». Η εκπομπή τους επεφύλασσε και άλλες εκπλήξεις. «Με αφορμή το επεισόδιο στην Αράχωβα αντιλήφθηκαν ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε μόνο ήλιο και θάλασσα, αλλά και χιόνι». Μάλιστα πάνω από 200 τηλεθεατές που συμμετείχαν το 2013 σε τηλεμαραθώνιο κέρδισαν ταξίδι σε Αράχωβα, Σπάρτη και Κρήτη. Αποζημιωμένοι, πάντως, έφυγαν και οι φοιτητές του Harvard – έχοντας υπό μάλης ένα καλαθάκι με ελληνικό λάδι, αλάτι, μαρμελάδες και φακές...