3 σενάρια έχουν αναρτηθεί στο https://polsxedia.ypen.gov. σχετικά με τα πολεοδομικά σχέδια που προτείνονται να εφαρμοστούν για τα επόμενα χρόνια στην περιοχή του ΔΗΜΟΥ ΔΑΑ και ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ.
Εντύπωση προκαλεί ότι η πολιτεία πλέον μας κατατάσσει και προγραμματίζει τις όποιες παρεμβάσεις σαν μια περιοχή και τους δύο Δήμους ή τουλάχιστον με μέρος του Δήμου Δελφών.
Ίσως δεν αργεί και το σενάριο της αλλαγής των δύο δήμων....
Παραθέτω ορισμένες παραγράφους από τα σχέδια που ανέβηκαν στον επίσημο ιστότοπο.
ΑΠΟΓΡΑΦΗ 2001, 2011 ΚΑΙ 2021
Η Δημοτική Ενότητα Αράχωβας
Η Δημοτική Ενότητα Αράχωβας ως ορεινός οικισμός, παρουσιάζει κυρίαρχο δασικό και φυσικό χαρακτήρα, με το δάσος κωνοφόρων να καλύπτει το 30,63% και τους φυσικούς βοσκότοπους το 17,10% της συνολικής έκτασης. Η υψηλή παρουσία μεταβατικών δασωδών και θαμνωδών εκτάσεων και σκληροφυλλικής βλάστησης καταδεικνύει την οικολογική ποικιλότητα της περιοχής, η οποία συνδυάζει ώριμους δασικούς σχηματισμούς με εκτάσεις σε δυναμική οικολογική εξέλιξη (π.χ. φυσική αναγέννηση δασών). Παρατηρείται ωστόσο, ως προς την οικονομική διάρθρωση, να έχει χαμηλά ποσοστά σε σχέση με τον πρωτογενή τομέα (μόλις 8% για το 2021 ), ενώ εμφανίζει ιδιαίτερα ενισχυμένα ποσοστά για τον δευτερογενή (21%), ενώ ο τριτογενής παραμένει ο κυρίαρχος (71%)με ιδιαίτερη ανάπτυξη σε τουρισμό φιλοξενίας και εστίασης - εμπόριο (με έμφαση στην δραστηριότητα μικρών μεταποιητικών μονάδων τοπικών προϊόντων), διοικητικές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Σε χωρικό επίπεδο, η Αράχωβα (κύριος οικισμός) λειτουργεί ως τοπικό κέντρο 6ου επιπέδου, συγκεντρώνοντας τις βασικές υπηρεσίες και υποστηρίζοντας τους γύρω μικρότερους οικισμούς (Καλύβια Λιβαδιού, Ζεμενός), οι οποίοι παρουσιάζουν πληθυσμιακή στασιμότητα ή μείωση. Η Αράχωβα λειτουργεί ως κεντρικός τουριστικός κόμβος για τον χιονοδρομικό τουρισμό στον Παρνασσό, αλλά και πολιτιστικός προορισμός καθώς είναι κηρυγμένος «διατηρητέος και παραδοσιακός» οικισμός.
Η Δημοτική Ενότητα Διστόμου διατηρεί κυρίως αγροτικό χαρακτήρα, με τον πρωτογενή
τομέα να αποτελεί βασικό πυλώνα της τοπικής οικονομίας, αν και εμφανίζεται το 2021
αρκετά μειωμένος (6%). Παρατηρείται ωστόσο μείωση στις αροτραίες καλλιέργειες και
σταδιακή ενίσχυση των δενδρωδών, κυρίως της ελαιοκαλλιέργειας. Ο δευτερογενής τομέας
έχει σημαντική παρουσία (25%) και επικεντρώνεται στη μικρής κλίμακας μεταποίηση
αγροτικών προϊόντων, ενώ ο τριτογενής τομέας παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη σε εμπόριο,
διοικητικές–εκπαιδευτικές υπηρεσίες και τουρισμό φιλοξενίας και εστίασης.
Σε χωρικό επίπεδο, λειτουργεί ως τοπικό κέντρο 6ου επιπέδου, συγκεντρώνοντας τις βασικές
υπηρεσίες και υποστηρίζοντας τους γύρω μικρότερους οικισμούς (Στείριον, Άγιος Νικόλαος,
Παραλία Διστόμου, Οικισμός Οσίου Λουκά), οι οποίοι παρουσιάζουν πληθυσμιακή
στασιμότητα ή μείωση. Η θέση της στον οδικό άξονα ΠΑΘΕ (Πελοπόννησος-ΑττικήΘεσσαλονίκη-Εύζωνοι, τμήμα της Εθνικής Οδού 1) και στον σιδηροδρομικό διάδρομο
Αθηνών–Θεσσαλονίκης ενισχύει τον ρόλο της ως κόμβου αγροτικής παραγωγής και τοπικών
υπηρεσιών.
Η Δημοτική Ενότητα Αντίκυρας Η Δημοτική Ενότητα Αντίκυρας περιλαμβάνει πεδινές και παραθαλάσσιες ζώνες διατηρεί κυρίως αγροτικό χαρακτήρα, με τον πρωτογενή τομέα να μην αποτελεί τον κύριο πυλώνα της τοπικής οικονομίας, αφού για το 2021 κατέχει μόλις το 7%. Παρατηρείται ωστόσο έντονη παρουσία της φυσικής βλάστησης, με τη σκληροφυλλική βλάστηση να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο ποσοστό της έκτασης (67,11%), αποτυπώνοντας τη μεσογειακή φυσιογνωμία της περιοχής. Οι ελαιώνες αποτελούν τη δεύτερη κυρίαρχη χρήση γης, καλύπτοντας το 21,53% της επιφάνειας, γεγονός που υποδηλώνει τη σημαντική παρουσία αγροτικών δραστηριοτήτων. Ακολουθούν οι φυσικοί βοσκότοποι (3,50%) και τα λιβάδια (2,28%), τα οποία συμβάλλουν στη διατήρηση της κτηνοτροφικής δραστηριότητας. Ο δευτερογενής τομέας είναι αρκετά περιορισμένος (19%)με έμφαση κυρίως στη μεταποίηση, ενώ ο τριτογενής τομέας παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη (74%) που οφείλεται κυρίως στη βιομηχανία(Αλουμίνιο της Ελλάδος) αλλά και στις υπηρεσίες , τον θαλάσσιο τουρισμό και το εμπόριο. Σε χωρικό επίπεδο, λειτουργεί ως τοπικό κέντρο 6ου επιπέδου, συγκεντρώνοντας τις βασικές υπηρεσίες και υποστηρίζοντας τους γύρω μικρότερους οικισμούς (Αντίκυρα, Αγία Σωτήρα, Άγιος Ισίδωρος), οι οποίοι παρουσιάζουν πληθυσμιακή στασιμότητα ή μείωση. Η θέση της Αντίκυρας στο συγκοινωνιακό οδικό δίκτυο απαιτεί τη χρήση δευτερευουσών οδών (επαρχιακών/τοπικών) για την τελική προσέγγιση, παρόλο που βρίσκεται σε σχετικά κοντινή απόσταση από τα μεγάλα οδικά δίκτυα της Βοιωτίας.
Η περιοχή μελέτης καλείται να ακολουθήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης που θα προωθεί: ΕΙΔΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ (ΔΕ ΔΕΛΦΩΝ,ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ) ΚΑΙ ΔΗΜΟΥ ΔΙΣΤΟΜΟΥ-ΑΡΑΧΩΒΑΣ-ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ (ΔΕ ΔΙΣΤΟΜΟΥ, ΑΡΑΧΩΒΑΣ,ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ) – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α10 12 1. Την προστασία της γεωργικής γης και την ενδυνάμωση του πρωτογενούς τομέα με καινοτόμες πρακτικές, που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του τομέα 2. Την ποιοτική αναβάθμιση της μεταποίησης και του τουρισμού, 3. Την ισόρροπη ανάπτυξη των παραγωγικών τομέων με ενδυνάμωση του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα 4. Την κοινωνική συνοχή και αναζωογόνηση των μικρών οικισμών, 5. Την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και του τοπίου.
Παρακάτω, παρουσιάζονται τα σενάρια εξέλιξης του πληθυσμού. Από αυτά τα σενάρια θα επιλεγεί το προγραμματικό πληθυσμιακό μέγεθος για την περιοχή μελέτης. Η εκτίμηση της μελλοντικής εξέλιξης του πληθυσμού πραγματοποιείται με προσδιορισμό δύο (2) χρονικούς ορίζοντες, τα έτη 2030 και 2040. Ως έτος-στόχος ορίζεται το έτος 2040, δεκαπέντε (15) χρόνια από την έναρξη της εκπόνησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (2025). Ως εκ τούτου, διερευνήθηκαν τρία εναλλακτικά σενάρια εξέλιξης του πληθυσμού και είναι συνοπτικά τα εξής:
Το μηδενικό σενάριο (σενάριο υφιστάμενων τάσεων),
το σενάριο ήπιας παρέμβασης (ρεαλιστικό σενάριο) και
το σενάριο έντονης παρέμβασης.
Ακολουθούν μερικές αναφορές στα σενάρια :
Το πληθυσμιακό Σενάριο 1 (σενάριο υφιστάμενων τάσεων), αφορά την παραδοχή ότι η πληθυσμιακή εξέλιξη των ΔΕ της περιοχής παρέμβασης, θα ακολουθήσει τον ρυθμό της δεκαετίας 2011-2021. Πραγματοποιείται εκτίμηση πληθυσμού για το έτος-στόχο 2039, όπως παρατίθενται στον παρακάτω πίνακα. Αρχικά, υπολογίστηκε ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής, (ΜΕΡΜ) για την δεκαετία 2011-2021 και ο πληθυσμός Βάσης (2025) με βάση τον πληθυσμό της απογραφής του 2021 και λαμβάνοντας υπόψη τις γεννήσεις και θανάτους που δόθηκαν από την ΕΛΣΤΑΤ για τα έτη 2022-2023 και τα στοιχεία που δόθηκαν από τον ΔΕΔΔΗΕ.
Λήφθηκε λοιπόν ως πληθυσμός βάσης (ΠλΒ) του 2025 ο αριθμός των 10.530 κατοίκων.
Κατόπιν υπολογίστηκε ο εκτιμώμενος πληθυσμός του έτους-στόχου 2039, και 2029, σύμφωνα με τον πληθυσμό βάσης, και τον ΜΕΡΜ της δεκαετίας 2011-2021, οι τιμές των οποίων αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα.
Σε επίπεδο Δημοτικών Ενοτήτων, η ΔΕ Δελφών και η ΔΕ Παρνασσού εμφανίζουν τις μεγαλύτερες απώλειες, με σημαντική μείωση στους παραδοσιακούς οικισμούς και μικρούς πληθυσμούς σε μονές και απομακρυσμένα σύνολα.
Η ΔΕ Διστόμου παρουσιάζει συγκριτικά ηπιότερη πτώση, ενώ η ΔΕ Αράχωβας διατηρεί σχετικά υψηλότερα επίπεδα λόγω του τουριστικού χαρακτήρα της περιοχής, χωρίς όμως να αποφεύγει τη φθίνουσα πορεία.
Η ΔΕ Αντίκυρας εμφανίζει σχεδόν σταθεροποίηση την τελευταία δεκαετία, παρότι σε μακροχρόνιο ορίζοντα καταγράφει σημαντική μείωση.
Στο σενάριο δυναμικής παρέμβασης για το έτος-στόχο 2040, η περιοχή παρέμβασης εκτιμάται ότι σε σχέση με το 2021 θα παρουσιάσει σημαντική πληθυσμιακή μείωση κατά 23,93%
Α.10.1.4.4 Ανάπτυξη Μελλοντικής εξέλιξης της περιοχής
Τα σενάρια που προδιαγράφονται για τη μελλοντική εξέλιξη της περιοχής μελέτης και για τις εναλλακτικές επιλογές του ΕΠΣ παρουσιάζονται στον πίνακα που ακολουθεί.
Τα Σενάρια εστιάζουν στην αναμενόμενη ανάπτυξη ανά τομέα (οικονομία, περιβάλλον, πολιτισμός, τεχνικές υποδομές) και διαφοροποιούνται, πέρα από την πρόβλεψη των προγραμματικών μεγεθών, ως προς το μέγεθος της παρέμβασης, ήτοι το είδος, την έκταση και τους όρους/περιορισμούς δόμησης. Όσον αφορά τον τουρισμό η περιοχή της μελέτης παρότι διαθέτει ελάχιστες δηλωμένες κλίνες, διαθέτει την ικανή δυναμική για να υποστηρίξει τον θεματικό ημερήσιο τουρισμό, αν και μέχρις σήμερα δεν έχει κατορθώσει να τον αξιοποιήσει επαρκώς.
Πρωταρχικός στόχος είναι η αναβάθμιση της ελκυστικότητας των διεθνούς φήμης προορισμών, των Δελφών αλλά και της Αράχωβας καθώς και των οικισμών των πέντε(5) Δ.Ε, στοχεύοντας στην αναβάθμιση των δραστηριοτήτων φυσιολατρικού τουρισμού, αναψυχής και ελεύθερου χρόνου−αναβάθμισης, ώστε να συνδεθεί άμεσα και με τις χωρικές παραμέτρους ως αντικείμενο του παρόντος ΕΠΣ. Α.10.1.4.5. Στρατηγικοί Στόχοι και Προτεραιότητες ΕΠΣ
Ως γενικός στόχος αυτής της διαδικασίας διαμόρφωσης και αξιολόγησης των σεναρίων προκρίνεται η διαμόρφωση ενός - κοινώς αποδεκτού- χωρικoύ πρότυπου για την ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη και οργάνωση στο σύνολο της περιοχής παρέμβασης , ώστε να αποτελέσει τον πυλώνα πάνω του οποίου θα καθοριστούν -σε ένα επόμενο Στάδιο της μελέτης- οι βασικές κατηγορίες περιοχών που καλείται να καθορίσουν τα αντίστοιχα ΤΠΣ, και συγκεκριμένα οι οικιστικές περιοχές (ΟΙΚ), όπως και οι περιοχές παραγωγικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (ΠΕΔ), οι περιοχές προστασίας (ΠΕΠ) αλλά και οι περιοχές εκείνες που διέπονται από το ειδικό νομικό καθεστώς (ΠΕΚ), και οι περιοχές ελέγχου χρήσεων γης (ΠΕΧ). Οι έξι (6) βασικοί Στρατηγικοί Στόχοι που καθορίζουν τις προτεραιότητες για τη βιώσιμη χωρική ανάπτυξη της περιοχής παρέμβασης λαμβάνοντας υπ’ όψη τα δεδομένα από τη αναγνώριση της περιοχής, τις εκτιμήσεις, τις αναπτυξιακές προοπτικές, τις κατευθύνσεις του υπερκείμενου χωρικού σχεδιασμού και τις πολιτικές προστασίας φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος είναι οι εξής
Άξονες προτεραιότητας για το ΕΠΣ αποτελούν: 1. Προστασία διαθέσιμων φυσικών και πολιτιστικών πόρων. 2. Δημιουργία ισχυρής και ισορροπημένης παραγωγικής βάσης. 3. Ενίσχυση των οικισμών, η προώθηση της δυναμικής των τοπικών κέντρων ανά Δημοτική Ενότητα που μπορούν να έχουν αναπτυξιακό ρόλο και συμπληρωματικό ρόλο ως προς τους μεγαλύτερους οικισμούς οι οποίοι συγκεντρώνουν αστικές λειτουργίες. 4. Βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος στους μεγάλους οικισμούς με πρόβλεψη δράσεων βιώσιμης αστικής κινητικότητας, αύξηση των χώρων πρασίνου. 5. Μείωση συγκρούσεων μεταξύ ασύμβατων χρήσεων γης 6. Ρύθμιση της εκτός σχεδίου δόμησης, με αναφορά στις χρήσεις γης και στους όρους δόμησης. 7. Ενίσχυση του τουρισμού με την οργάνωση και ανάδειξη του πολιτιστικού – αρχαιολογικού αποθέματος του Δήμου Δελφών και σύνδεση του τουρισμού με την τοπική πολιτιστική κληρονομιά κι η ενίσχυση του χειμερινού και φυσιολατρικού τουρισμού στον ορεινό όγκο και του παραθαλάσσιου τουρισμού στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Διστόμου-Αράχωβας-Αντίκυρας. 8. Ενίσχυση των σχέσεων συνεργασίας με άλλους και όμορους Δήμους τόσο για την τουριστική δραστηριότητα όσο και για τομείς που δρουν συμπληρωματικά με αυτή. 9. Δημιουργία οργανωμένων μορφών ανάπτυξης. 10. Προώθηση βιώσιμης κινητικότητας και προσβασιμότητας. 11. Πρόληψη Κλιματικής Αλλαγής και ενίσχυση των δράσεων πολιτικής προστασίας 12. Κοινωνική συνοχή, δίκαιη κατανομή πόρων και ταυτόχρονα άρση των αποκλεισμών χωρικού χαρακτήρα.
ΠΕΔ Ε – Ζώνη ανάπτυξης δραστηριοτήτων τουριστικού χαρακτήρα και προώθηση ήπιων μορφών αναψυχής Τουρισμού και Αναψυχής: Αφορούν περιοχές που προορίζονται για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων τουριστικού χαρακτήρα και την προώθηση ήπιων μορφών αναψυχής, με στόχο την αξιοποίηση των φυσικών, πολιτιστικών και τοπικών πόρων της περιοχής. Ο χαρακτήρας τους είναι παραγωγικός και ταυτόχρονα ήπια αναπτυξιακός, εστιάζοντας στη διασύνδεση του τουρισμού με το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον. Στις ζώνες αυτές επιτρέπεται η δημιουργία τουριστικών καταλυμάτων (ξενοδοχεία, ξενώνες, ενοικιαζόμενα δωμάτια), εγκαταστάσεων εστίασης και αναψυχής, χώρων αθλητισμού και υπαίθριων δραστηριοτήτων, καθώς και πολιτιστικών υποδομών ή κέντρων περιβαλλοντικής ενημέρωσης. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως αγροτουρισμός, οικοτουρισμός και ορειβατικός ή πολιτιστικός τουρισμός, σε αρμονία με τον φυσικό και οικιστικό χαρακτήρα της περιοχής.
Οι περιοχές Ζεμενό, Κρόκι, Χρισσό, Αντίκυρα και η θέση Μπαρλαίικα Διστόμου αποτελούν περιοχές οι οποίες προτείνονται ως ΠΕΔ Ε, καθώς διαθέτουν ισχυρή τουριστική ταυτότητα, φυσικό τοπίο υψηλής αξίας και προοπτικές ενίσχυσης δραστηριοτήτων αναψυχής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ.