
15 Δεκεμβρίου 2025
Ατύχημα στο Δίστομο

12 Δεκεμβρίου 2025
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΑΧΩΒΑ 14.12.25
9 Δεκεμβρίου 2025
Εντατικοποίηση Μέτρων για τον Έλεγχο Πληθυσμού Αγριόχοιρων

Νέα εγκύκλιος ΥΠΕΝ: Μέτρα ελέγχου για αγριόχοιρους και υβρίδια
ΥΠΕΝ: Εντατικοποίηση Μέτρων για τον Έλεγχο Πληθυσμού Αγριόχοιρων
Νέα εγκύκλιος για άμεση δράση Δασικών Υπηρεσιών, Περιφερειών και Κυνηγετικών Οργανώσεων
Ο Γενικός Γραμματέας Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), κ. Ευστάθιος Σταθόπουλος, εξέδωσε νέα εγκύκλιο με σαφείς κατευθύνσεις προς τις Δασικές Υπηρεσίες, τις Περιφέρειες, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τους Κυνηγετικούς Οργανισμούς, για την ενίσχυση των δράσεων ελέγχου του πληθυσμού των αγριόχοιρων (Sus scrofa) και των υβριδίων τους.
Η εγκύκλιος επικεντρώνεται στην άμεση κινητοποίηση των συνεργείων δίωξης και των ομάδων κυνηγών σε ολόκληρη τη χώρα, την ενδυνάμωση της συνεργασίας μεταξύ Δασικών Υπηρεσιών, Κυνηγετικών Οργανώσεων και Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς και την εφαρμογή πρόσθετων μέτρων για τον περιορισμό της παρουσίας αγριόχοιρων κοντά σε κατοικημένες περιοχές.
Παράλληλα, προωθείται η αξιοποίηση της δυνατότητας θήρας χωρίς περιορισμό στον αριθμό κάρπωσης, η πραγματοποίηση τοπικών τεχνικών συσκέψεων για βελτιωμένο συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων, και η ενημέρωση των πολιτών και επισκεπτών—ιδιαίτερα σε τουριστικές περιοχές—για την αποτροπή ατυχημάτων και τη διαφύλαξη της βιοποικιλότητας.
Αιτία και Αναγκαιότητα
Η έκδοση της εγκυκλίου προκλήθηκε από επιστολές θεσμικών εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης, επαγγελματικών φορέων του πρωτογενούς τομέα και πολιτών, που αναφέρονται στην παρουσία υπερβολικά μεγάλου πληθυσμού αγριόχοιρων σε όλη τη χώρα. Τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά προσέγγισης των ζώων σε κατοικημένες περιοχές και στο οδικό δίκτυο αυξάνουν τον κίνδυνο ατυχημάτων και απειλούν με σοβαρές ζημιές την αγροτική παραγωγή.
Κύρια Μέτρα και Οδηγίες
1. Ενεργοποίηση Συνεργείων και Ομάδων Οι περιφερειακές Δασικές Υπηρεσίες οφείλουν να ενεργοποιήσουν άμεσα τα συνεργεία δίωξης και τις ομάδες κυνηγών, εντείνοντας τη θήρα με στόχο τη μείωση του πληθυσμού. Επιτρέπεται η θήρα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους για λόγους δημόσιας υγείας, προστασίας της αγροτικής παραγωγής και πρόληψης σοβαρών ζημιών.
2. Συμμετοχή Κυνηγετικών Οργανώσεων Η συμμετοχή κυνηγών, μελών των αναγνωρισμένων Κυνηγετικών Οργανώσεων, αποτελεί θεσμική υποχρέωση. Τυχόν περιπτώσεις άρνησης συνεργασίας θα αντιμετωπίζονται άμεσα μέσω επικοινωνίας με τις οικείες Κυνηγετικές Ομοσπονδίες.
3. Αξιοποίηση Κυνηγετικής Περιόδου Καθώς η κυνηγετική περίοδος βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν υπάρχει όριο κάρπωσης για τον αγριόχοιρο, απαιτείται η μέγιστη αξιοποίηση αυτής της δυνατότητας.
4. Συνοδευτικά Μέτρα από ΟΤΑ Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης καλούνται να εφαρμόσουν απαραίτητα μέτρα, όπως:Τακτική περισυλλογή απορριμμάτων και χρήση ασφαλών κάδων
Τοποθέτηση προειδοποιητικών πινακίδων για διέλευση άγριων ζώων
Βελτίωση φωτισμού στο οδικό δίκτυο κοντά σε δασικές περιοχές
Αυστηρή απαγόρευση παροχής τροφής σε αγριόχοιρους σε αστικές περιοχές
5. Συντονισμός και Τεχνικές Συναντήσεις Προβλέπεται η διοργάνωση τοπικών τεχνικών συσκέψεων με πρωτοβουλία των Δασικών Υπηρεσιών, με συμμετοχή εκπροσώπων από Κτηνιατρικές Υπηρεσίες, Κυνηγετικές Οργανώσεις, ΟΤΑ, Αστυνομικές Αρχές και οργανώσεις παραγωγών, για την αποτελεσματική διαχείριση του προβλήματος σε τοπικό επίπεδο.
6. Ενημέρωση Πολιτών και Επισκεπτών Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενημέρωση πολιτών και επισκεπτών, ιδίως σε τουριστικές περιοχές, μέσω πινακίδων και δίγλωσσων φυλλαδίων, για το ενδεχόμενο συνάντησης με μεγάλα θηλαστικά.
Ο Γενικός Γραμματέας Δασών καλεί σε άμεση και προτεραιακή δράση όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τονίζοντας ότι η υπηρεσία παραμένει στη διάθεσή τους για κάθε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση που μπορεί να απαιτηθεί.
Στην αγκαλιά του Παρνασσού: Μαγικά Χριστούγεννα στην Αράχωβα






Εκποίηση πωλητηρίων αρχαιολογικών χώρων
Απίστευτο – Έγγραφο του ΟΔΑΠ ζητά «εκτίμηση μισθωτικής αξίας» για το σύνολο των Αρχαιολογικών χώρων της Ελλάδος
Με έγγραφο στη Διαύγεια ο ΟΔΑΠ ζητά «εκτίμηση μισθωτικής αξίας» για 21 πωλητήρια: Ακρόπολη, Κνωσός, Αγορά, Δελφοί, Ολυμπία και άλλοι ιεροί χώροι, οι οποίοι εισέρχονται τρόπο τινά σε έναν ιδιότυπο τιμοκατάλογο.
Πολλοί στα κοινωνικά δίκτυα θεωρούν την εν λόγω κίνηση όχι φυσικά ως αξιοποίηση των ανεκτίμητης αξίας αρχαιολογικών χώρων, αλλά ως μια μελλοντική προσπάθεια εκποίησης για άγνωστους λόγους.
Ο τεράστιος ελληνικός πολιτισμός δεν είναι franchise για κανέναν ιδιώτη, η πολυεθνική εταιρεία και φυσικά δεν είναι «φιλέτο» προς αξιοποίηση. Οι ίδιοι ζητούν την άμεση απόσυρση του σχεδίου και ενίσχυση του ΟΔΑΠ με προσωπικό και πόρους. Αν χαθεί η ιστορία και ο πολιτισμός μας, δεν θα έχουμε τίποτα να υπερασπιστούμε, εδικά εμείς οι Έλληνες που επιζήσαμε εδώ και 20.000 χρόνια.
Τι αναφέρει η ανακοίνωση του ΟΔΑΠ (εδώ η προκήρυξη):
Με σκοπό την παροχή υπηρεσίας για τη Μελέτη εκτίμησης της μισθωτικής αξίας 21 (είκοσι ενός) πωλητηρίων
του ΟΔΑΠ, ο Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (Ο.Δ.Α.Π.) (Αναθέτουσα Αρχή), απευθύνει πρόσκληση για την υποβολή οικονομοτεχνικής προσφοράς, σύμφωνα με το άρθρο 118 του ν. 4412/2016 και τους παρακάτω όρους.
Η προσφορά θα υπογράφεται από τον ίδιο τον προσφέροντα ή από το νόμιμο εκπρόσωπο του οικονομικού φορέα,
θα αναφέρει ότι είναι σύμφωνη με τις ανωτέρω Τεχνικές Προδιαγραφές και ότι ο προσφέρων αποδέχεται το
σύνολο των υπηρεσιών.
Προς απόδειξη της μη συνδρομής των λόγων αποκλεισμού των παρ. 1 και 2 του αρ. 73 του ν. 4412/2016, παρακαλούμε η οικονομική προσφορά να συνοδεύεται από τα παρακάτω δικαιολογητικά:
α) Απόσπασμα ποινικού μητρώου Η υποχρέωση αφορά ιδίως: αα) τα φυσικά πρόσωπα, ββ) τους διαχειριστές εταιρειών περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε.), ιδιωτικών κεφαλαιουχικών εταιρειών (Ι.Κ.Ε.) και προσωπικών εταιρειών (Ο.Ε. και Ε.Ε.), γγ) τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και την ολομέλεια του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) Ανωνύμων Εταιρειών (Α.Ε.), δδ) τα μέλη του Δ.Σ. συνεταιρισμών.
Ο ΟΔΑΠ σχεδιάζει να υποβάλει για έγκριση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο το Α’ Πρόγραμμα Αξιοποίησης
Πωλητηρίων. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται άμεσα η ανάθεση υπηρεσίας για την εκτίμηση ποσού μίσθωσης των
πωλητηρίων από αναδόχους, οι οποίοι θα αναλάβουν την λειτουργία του χώρου με ίδια μέσα και θα αποδίδουν το
ανάλογο μηνιαίο μίσθωμα στον ΟΔΑΠ.
/Α ΠΩΛΗΤΗΡΙΟ
1 Ακρόπολη
2 Κνωσσός
3 Ολυμπία Μουσείο (Παλιό)
4 Ολυμπία Νέο (Αρχαιολογικό Μουσείο)
5 Δελφοί Μουσείο
6 Δελφοί ΑΧ
7 Ακρωτήρι Θήρας
8 Παλάτι μεγάλου Μαγίστρου
9 Λότζια Ρέθυμνο
10 Παλιά Πόλη Ρόδου
11 Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας
12 Μυκήνες Μουσείο
13 Βασιλικοί Τάφοι Αιγών
14 Μουσείο Χανίων
15 Χανιά Παλιά πόλη
16 Ανάκτορο Αιγών
17 Μπέη Χαμάμ Θεσσαλονίκης
18 Σούνιο
19 Ολυμπιείο
20 Αρχαία Αγορά
21 Επίδαυρος
3 ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΔΑΑ
3 σενάρια έχουν αναρτηθεί στο https://polsxedia.ypen.gov. σχετικά με τα πολεοδομικά σχέδια που προτείνονται να εφαρμοστούν για τα επόμενα χρόνια στην περιοχή του ΔΗΜΟΥ ΔΑΑ και ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ.
Εντύπωση προκαλεί ότι η πολιτεία πλέον μας κατατάσσει και προγραμματίζει τις όποιες παρεμβάσεις σαν μια περιοχή και τους δύο Δήμους ή τουλάχιστον με μέρος του Δήμου Δελφών.
Ίσως δεν αργεί και το σενάριο της αλλαγής των δύο δήμων....
Παραθέτω ορισμένες παραγράφους από τα σχέδια που ανέβηκαν στον επίσημο ιστότοπο.
ΑΠΟΓΡΑΦΗ 2001, 2011 ΚΑΙ 2021
Η Δημοτική Ενότητα Αράχωβας
Η Δημοτική Ενότητα Αράχωβας ως ορεινός οικισμός, παρουσιάζει κυρίαρχο δασικό και φυσικό χαρακτήρα, με το δάσος κωνοφόρων να καλύπτει το 30,63% και τους φυσικούς βοσκότοπους το 17,10% της συνολικής έκτασης. Η υψηλή παρουσία μεταβατικών δασωδών και θαμνωδών εκτάσεων και σκληροφυλλικής βλάστησης καταδεικνύει την οικολογική ποικιλότητα της περιοχής, η οποία συνδυάζει ώριμους δασικούς σχηματισμούς με εκτάσεις σε δυναμική οικολογική εξέλιξη (π.χ. φυσική αναγέννηση δασών). Παρατηρείται ωστόσο, ως προς την οικονομική διάρθρωση, να έχει χαμηλά ποσοστά σε σχέση με τον πρωτογενή τομέα (μόλις 8% για το 2021 ), ενώ εμφανίζει ιδιαίτερα ενισχυμένα ποσοστά για τον δευτερογενή (21%), ενώ ο τριτογενής παραμένει ο κυρίαρχος (71%)με ιδιαίτερη ανάπτυξη σε τουρισμό φιλοξενίας και εστίασης - εμπόριο (με έμφαση στην δραστηριότητα μικρών μεταποιητικών μονάδων τοπικών προϊόντων), διοικητικές και εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Σε χωρικό επίπεδο, η Αράχωβα (κύριος οικισμός) λειτουργεί ως τοπικό κέντρο 6ου επιπέδου, συγκεντρώνοντας τις βασικές υπηρεσίες και υποστηρίζοντας τους γύρω μικρότερους οικισμούς (Καλύβια Λιβαδιού, Ζεμενός), οι οποίοι παρουσιάζουν πληθυσμιακή στασιμότητα ή μείωση. Η Αράχωβα λειτουργεί ως κεντρικός τουριστικός κόμβος για τον χιονοδρομικό τουρισμό στον Παρνασσό, αλλά και πολιτιστικός προορισμός καθώς είναι κηρυγμένος «διατηρητέος και παραδοσιακός» οικισμός.
Η Δημοτική Ενότητα Διστόμου διατηρεί κυρίως αγροτικό χαρακτήρα, με τον πρωτογενή
τομέα να αποτελεί βασικό πυλώνα της τοπικής οικονομίας, αν και εμφανίζεται το 2021
αρκετά μειωμένος (6%). Παρατηρείται ωστόσο μείωση στις αροτραίες καλλιέργειες και
σταδιακή ενίσχυση των δενδρωδών, κυρίως της ελαιοκαλλιέργειας. Ο δευτερογενής τομέας
έχει σημαντική παρουσία (25%) και επικεντρώνεται στη μικρής κλίμακας μεταποίηση
αγροτικών προϊόντων, ενώ ο τριτογενής τομέας παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη σε εμπόριο,
διοικητικές–εκπαιδευτικές υπηρεσίες και τουρισμό φιλοξενίας και εστίασης.
Σε χωρικό επίπεδο, λειτουργεί ως τοπικό κέντρο 6ου επιπέδου, συγκεντρώνοντας τις βασικές
υπηρεσίες και υποστηρίζοντας τους γύρω μικρότερους οικισμούς (Στείριον, Άγιος Νικόλαος,
Παραλία Διστόμου, Οικισμός Οσίου Λουκά), οι οποίοι παρουσιάζουν πληθυσμιακή
στασιμότητα ή μείωση. Η θέση της στον οδικό άξονα ΠΑΘΕ (Πελοπόννησος-ΑττικήΘεσσαλονίκη-Εύζωνοι, τμήμα της Εθνικής Οδού 1) και στον σιδηροδρομικό διάδρομο
Αθηνών–Θεσσαλονίκης ενισχύει τον ρόλο της ως κόμβου αγροτικής παραγωγής και τοπικών
υπηρεσιών.
Η Δημοτική Ενότητα Αντίκυρας Η Δημοτική Ενότητα Αντίκυρας περιλαμβάνει πεδινές και παραθαλάσσιες ζώνες διατηρεί κυρίως αγροτικό χαρακτήρα, με τον πρωτογενή τομέα να μην αποτελεί τον κύριο πυλώνα της τοπικής οικονομίας, αφού για το 2021 κατέχει μόλις το 7%. Παρατηρείται ωστόσο έντονη παρουσία της φυσικής βλάστησης, με τη σκληροφυλλική βλάστηση να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο ποσοστό της έκτασης (67,11%), αποτυπώνοντας τη μεσογειακή φυσιογνωμία της περιοχής. Οι ελαιώνες αποτελούν τη δεύτερη κυρίαρχη χρήση γης, καλύπτοντας το 21,53% της επιφάνειας, γεγονός που υποδηλώνει τη σημαντική παρουσία αγροτικών δραστηριοτήτων. Ακολουθούν οι φυσικοί βοσκότοποι (3,50%) και τα λιβάδια (2,28%), τα οποία συμβάλλουν στη διατήρηση της κτηνοτροφικής δραστηριότητας. Ο δευτερογενής τομέας είναι αρκετά περιορισμένος (19%)με έμφαση κυρίως στη μεταποίηση, ενώ ο τριτογενής τομέας παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη (74%) που οφείλεται κυρίως στη βιομηχανία(Αλουμίνιο της Ελλάδος) αλλά και στις υπηρεσίες , τον θαλάσσιο τουρισμό και το εμπόριο. Σε χωρικό επίπεδο, λειτουργεί ως τοπικό κέντρο 6ου επιπέδου, συγκεντρώνοντας τις βασικές υπηρεσίες και υποστηρίζοντας τους γύρω μικρότερους οικισμούς (Αντίκυρα, Αγία Σωτήρα, Άγιος Ισίδωρος), οι οποίοι παρουσιάζουν πληθυσμιακή στασιμότητα ή μείωση. Η θέση της Αντίκυρας στο συγκοινωνιακό οδικό δίκτυο απαιτεί τη χρήση δευτερευουσών οδών (επαρχιακών/τοπικών) για την τελική προσέγγιση, παρόλο που βρίσκεται σε σχετικά κοντινή απόσταση από τα μεγάλα οδικά δίκτυα της Βοιωτίας.
Η περιοχή μελέτης καλείται να ακολουθήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης που θα προωθεί: ΕΙΔΙΚΟ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΟΥ ΔΕΛΦΩΝ (ΔΕ ΔΕΛΦΩΝ,ΠΑΡΝΑΣΣΟΥ) ΚΑΙ ΔΗΜΟΥ ΔΙΣΤΟΜΟΥ-ΑΡΑΧΩΒΑΣ-ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ (ΔΕ ΔΙΣΤΟΜΟΥ, ΑΡΑΧΩΒΑΣ,ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ) – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α10 12 1. Την προστασία της γεωργικής γης και την ενδυνάμωση του πρωτογενούς τομέα με καινοτόμες πρακτικές, που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του τομέα 2. Την ποιοτική αναβάθμιση της μεταποίησης και του τουρισμού, 3. Την ισόρροπη ανάπτυξη των παραγωγικών τομέων με ενδυνάμωση του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα 4. Την κοινωνική συνοχή και αναζωογόνηση των μικρών οικισμών, 5. Την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και του τοπίου.
Παρακάτω, παρουσιάζονται τα σενάρια εξέλιξης του πληθυσμού. Από αυτά τα σενάρια θα επιλεγεί το προγραμματικό πληθυσμιακό μέγεθος για την περιοχή μελέτης. Η εκτίμηση της μελλοντικής εξέλιξης του πληθυσμού πραγματοποιείται με προσδιορισμό δύο (2) χρονικούς ορίζοντες, τα έτη 2030 και 2040. Ως έτος-στόχος ορίζεται το έτος 2040, δεκαπέντε (15) χρόνια από την έναρξη της εκπόνησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (2025). Ως εκ τούτου, διερευνήθηκαν τρία εναλλακτικά σενάρια εξέλιξης του πληθυσμού και είναι συνοπτικά τα εξής:
Το μηδενικό σενάριο (σενάριο υφιστάμενων τάσεων),
το σενάριο ήπιας παρέμβασης (ρεαλιστικό σενάριο) και
το σενάριο έντονης παρέμβασης.
Ακολουθούν μερικές αναφορές στα σενάρια :





