31 Αυγούστου 2025

Ο Βασίλης έγραψε....

 Τα ανθρωπάκια της εξουσίας




«Αρχή άνδρα δείκνυσι». Τάδε έφη ο αρχαίος σοφός πρόγονος Βίας ο Πριηνεύς. « Η εξουσία αποκαλύπτει τις δυνατότητες του ανθρώπου, δείχνει τις ικανότητες και τον χαρακτήρα του».

Τα «ανθρωπάκια» της εξουσίας χωρίζονται σε δυο κατηγορίες: Σ΄ αυτά   που θέλουν να είναι αρεστά σε όλους και σε εκείνα που κάνουν κατάχρηση της εξουσίας τους.

Τα ανθρωπάκια της πρώτης κατηγορίας λατρεύουν την ηδονή της εξουσίας, κόβουν και ράβουν τους νόμους, τους κανόνες και το θεσμικό τους ρόλο στα μέτρα τους και λειτουργούν με κύριο γνώμονα την αυτοαναφορικότητα. Δεν διαθέτουν ηθικό ανάστημα και προτιμούν να κλείνουν τα μάτια σε απαράδεκτες πρακτικές για να αποφύγουν τις σκληρές επιλογές που το διοικείν επιβάλλει. Αρκούνται στην ασπόνδυλη μικροδιαχείριση των κοινών και στη διαχείριση της εικόνας τους. Συναλλάσσονται με όσους χρειάζονται ή απειλούν την εξουσία τους, ανέχονται εξευτελιστικές για τους ίδιους και τον θεσμό συμπεριφορές. Είναι οι καιροσκοπικοί λαϊκιστές.

Από την άλλη μεριά η κατάχρηση της εξουσίας. Αυτοί κι αν λατρεύουν την ηδονή της εξουσίας. Συνήθως είναι αυτοί οι ανάξιοι και" ξερόλες", με σαθρό μορφωτικό υπόβαθρο που με αυταρχικό ύφος ασκούν τη θεσμική τους εξουσία. Ηδονίζονται να δίνουν εντολές. Φέρονται με εξευτελιστικό τρόπο στους υφισταμένους τους και σε αυτούς που απειλούν την εξουσία τους. Πού ευδοκιμεί αυτό το είδος; Εκεί που δεν υπάρχει άνωθεν έλεγχος. Αλλά ποιος να ελέγξει ποιον, όταν η εκάστοτε πολιτική ηγεσία που διοικεί τους θεσμούς έχει διαβρωθεί από την αναξιοκρατία και την άκρατη κομματικοποίηση του δημόσιου βίου; Που οι ιθύνοντες, αντί να διοικούν,  επιλέγουν να συναλλάσσονται με τους διοικούμενους. 

 Και οι δυο κατηγορίες κατέχονται από «ναρκισσιστικό τακτικισμό»,την   ιδιοτέλεια και το γάντζωμα της εξουσίας. Αναρριχώνται στη δημόσια ζωή σαν τις μαϊμούδες. Μόνο που ο σοφός λαός λέει και τη φράση: «Όσο ψηλότερα ανεβαίνει η μαϊμού στο δέντρο τόσο φαίνεται ο κώλος της».

Κι αν τύχει δε και πέσει από το δέντρο κάνει τέτοιο βρόντο, μα τέτοιο βρόντο!

30 Αυγούστου 2025

Γιώργος Δ. Ανδρέου : Ο Ελληνικός Αύγουστος









Στις 27 Αυγούστου γιορτάζουν πανηγυρικά οι Έλληνες κομμουνιστές την επέτειο της γέννησης (1905) του Θανάση Κλάρα , κατά κόσμο Άρη Βελουχιώτη, που πρωτοστάτησε και «διακρίθηκε» στην εθνική αντίσταση και τον εντός της πρώτο Εμφύλιο που πήγε τη χώρα 100 χρόνια πίσω. Εκρηκτική αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, ενέχεται σε πολλά και αποτρόπαια εγκλήματα

Την ίδια μέρα, 27 Αυγούστου, είναι η επέτειος της καταδίκης σε θάνατο και της εκτέλεσης, την επόμενη, από τους κομμουνιστές του «δημοκρατικού στρατού» της θρυλικής Ελένης Γκατζογιάννη, για το «έγκλημα» της προσπάθειας να σώσει τα παιδιά της από το παιδομάζωμα «των αγωνιστών για την ελευθερία και την ανεξαρτησία της χώρας» (η ιστορία της έγινε best seller βιβλίο και ταινία).
Η 29 Αυγούστου 1949 σηματοδοτεί τη λήξη του εμφυλίου, κατ’ άλλους συμμοριτοπόλεμου, με την ήττα του λεγόμενου «δημοκρατικού στρατού» στο Γράμμο και το Βίτσι.


Έκτοτε, οι νικητές του εμφυλίου, η πλειοψηφία των Ελλήνων που ήθελαν τη χώρα στο δυτικό δημοκρατικό ελεύθερο κόσμο, προσπάθησαν να ξεχάσουν τον εμφύλιο και τις συνέπειες του. Για λόγους μεγαλοψυχίας, ευγένειας και τακτ έναντι των ηττημένων, κυρίως όμως με την πεποίθηση ότι η αναμόχλευση των παθών μόνο κακό κάνει στη χώρα, περιόρισαν τις αναφορές, τις «επετείους» και τις εορταστικές εκδηλώσεις στο ελάχιστο, παρά την αντίδραση σοβαρής μερίδας των απογόνων όσων είχαν νεκρούς και απώλειες από τον Εμφύλιο. Ακόμα και η προβολή της ταινίας «Ελένη» αντιμετώπισε άτυπο εμπάργκο για δεκαετίες.
Αντίθετα, η καθ’ ημάς αριστερά, με ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις:

(ιδ. το «ευτυχώς ηττηθήκαμε σύντροφοι» του Τάκη Λαζαρίδη, τη συνέντευξη του Λεωνίδα Κύρκου : «…Με πιάνει τρόμος άμα σκεφτώ ότι π.χ. αν νικούσε τότε η επανάστασή μας θα είχαμε πρωθυπουργό τον Μάρκο, έναν γελοίο άνθρωπο - τον είδα από κοντά και κατάλαβα τι γελοίος άνθρωπος ήταν - θα είχαμε υπουργό Οικονομικών τον Μπαρτζώτα, θα είχαμε υπουργό της Παιδείας π.χ. τον Στρίγγο, θα είχαμε υπουργό των Εσωτερικών τον άλλον, τον ανεκδιήγητο άνθρωπο που ήρθε από την Κρήτη, τον Βλαντά …” κ.α.),

όχι μόνο δεν αποδέχθηκε την ήττα και τις ευθύνες που τις αναλογούν για τις καταστροφικές συνέπειες του εμφυλίου σπαραγμού,
όχι μόνο δεν ζήτησε – φραστικά ή έστω έμπρακτα – συγνώμη για την εσκεμμένη και κατευθυνόμενη προσπάθεια , τότε, να εντάξει στη χώρα στην σφαίρα επιρροής της Σοβιετικής δικτατορίας και την κομμουνιστική διακυβέρνηση που απέτυχε και κατέρρευσε παταγωδώς, αλλά εξακολουθεί και επιμένει:

Να χαρακτηρίζει ακόμα και τώρα, μετά την κατάρρευση, τον εμφύλιο που προκάλεσε για την κατάκτηση της εξουσίας και την πρόσδεση στο Σοβιετικό άρμα, αγώνα για ελευθερία, δημοκρατία και δικαιοσύνη



ΚλείσιμοΝα εξυμνεί και να αγιοποιεί ως αγωνιστές της δημοκρατίας, τους πρωτεργάτες εγκλημάτων στη διάρκεια του εμφυλίου.

Να γιορτάζει επιλεκτικά εμφυλιοπολεμικές νίκες της αναγορεύοντας τες σε επετείους

Να καταγγέλλει ως γιορτές μίσους τις ελάχιστες πλέον εκδηλώσεις μνήμης της άλλης πλευράς και για αντικομμουνισμό όποιον τολμήσει να υπερασπιστεί την προσπάθεια της χώρας να παραμείνει ελεύθερη και δημοκρατική.

Κάποια στιγμή όμως πρέπει να τελειώσει αυτή η άτυπη πολιτική «ασυλία» των αριστερών γενικά και του ΚΚΕ ειδικά – ενός από τα ελάχιστα εναπομείναντα Σταλινικά απολιθώματα παγκοσμίως - που πρωτοστατούν στη δημιουργία νοσηρού και διχαστικού κλίματος στην πολιτική και κοινωνική ζωή, αποβλέποντας στην κατάρρευση της χώρας και την δι αυτής επικράτηση του κομουνισμού. Να σταματήσει η ανοχή, η σιωπή και ο φόβος μην προσβληθεί η αριστερά - είχαμε φτάσει πριν κάποια χρόνια στο σημείο να ντρέπονται και να φοβούνται οι κεντροδεξιοί να διακηρύξουν δημόσια τις πεποιθήσεις τους. Η μονοπώληση της δημοκρατικότητας, της προοδευτικότητας και του ήθους (!!!).



Να καταλάβουν οι αριστεροί όλων των αποχρώσεων πως η Ελλάδα:

27 Αυγούστου 2025

Ζητούνται άτομα για επιχειρήσεις εστίασης σε Αράχωβα και Δίστομο

 


Τούμπρη και διασταύρωση Διστόμου : Eργασίες “έξυπνου” οδοφωτισμού και παρακολούθησης στατικότητας γεφυρών





Περιφέρεια Στερεάς: Ξεκινούν εργασίες “έξυπνου” οδοφωτισμού και παρακολούθησης στατικότητας γεφυρών

Τακτική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Στερεάς Ελλάδας πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 26 Αυγούστου.

Στο πλαίσιο της συνεδρίασης, το Περιφερειακό Συμβούλιο Στερεάς Ελλάδας ενέκρινε τις αναγκαίες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με τις οποίες ξεκινούν εργασίες για την υλοποίηση των έργων:
 «Ανάπτυξη Αυτόνομων Έξυπνων Τηλεδιαχειριζόμενων Δικτύων Φωτισμού τεχνολογίας LED στους Οδικούς Άξονες της Χώρας για τη Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας». Αντικείμενο του έργου είναι η εφαρμογή της τεχνολογίας IoT (Internet of Things) σε οδικούς άξονες αρμοδιότητας της Περιφέρειας. Συγκεκριμένα, αποσκοπεί στη δημιουργία αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού με τη χρήση φωτιστικών σωμάτων και αισθητήρων, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα προσαρμογής με βάση τις κατά περίπτωση ανάγκες (καιρικές συνθήκες, ώρες λειτουργίας, κατάσταση που συμβαίνει στην περιοχή φωτισμού).

 «Έξυπνες Γέφυρες της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας». Το έργο έχει ως αντικείμενο την εγκατάσταση και δικτύωση συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο (Real Time Structural Health Monitoring ή RTSHM), τα οποία θα καταγράφουν την απόκριση των δομικών μελών σε οποιονδήποτε εξωγενή παράγοντα (κινητά φορτία, μεταβολές της θερμοκρασίας κ.λπ.) και θα αποστέλλουν τις μετρήσεις στην κεντρική ενιαία διαδικτυακή πλατφόρμα.

Προβλέπεται να εγκατασταθούν στα ακόλουθα 21 σημεία: 1. Γέφυρα Αγίου Αθανασίου (Άγιος Δημήτριος Βοιωτίας), 2. Γέφυρα Κηφισού Ανθοχωρίου Βοιωτίας, 3. Γέφυρα διασταύρωσης Διστόμου – Αράχωβας, 4. Γέφυρα Ζεμενού Βοιωτίας, 5. Γέφυρα Βασιλικού (Λήλας), 6. Γέφυρα Καστέλλας (Μεσσάπιος), 7. Γέφυρα Κηρίνθου (Νηλέας), 8. Γέφυρα Οξυλίθου (Μανικιάτης Εύβοιας), 9. Γέφυρα Σηπιάδας Εύβοιας, 10. Γέφυρα Γουβών Εύβοιας, 11. Γέφυρα Αγίου Γεωργίου – Τυμφρηστού Φθιώτιδας, 12. Γέφυρα Σπερχειάδας Φθιώτιδας, 13. Γέφυρα Παλαιοβράχας Φθιώτιδας, 14. Παλαιά Γέφυρα Βίστριζας, 15. Γέφυρα Ερατεινής Φωκίδας, 16. Γέφυρα Γαλαξειδίου Φωκίδας, 17. Γέφυρα «Επισκοπής» Ευρυτανίας, 18. Γέφυρα «Τατάρνας» Ευρυτανίας, 19. Γέφυρα «Αγραφιώτη» Ευρυτανίας, 20. Γέφυρα Δελφών, 21. Γέφυρα Κωσταλεξίου Φθιώτιδας.

Το Περιφερειακό Συμβούλιο αποφάσισε επίσης την παράταση της ημερομηνίας λήξης υποβολής ενστάσεων Κωπαϊδικού Πεδίου έτους 2024, έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2025, όπως είχε συμφωνηθεί στην ειδική συνάντηση με καλλιεργητές που πραγματοποιήθηκε αρχές Αυγούστου στο Διοικητήριο τη Π.Ε. Βοιωτίας.





Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Βοιωτίας Γιώργος Ντασιώτης τόνισε ότι παρά τη λειψυδρία η Κωπαΐδα ποτίστηκε πολύ ικανοποιητικά γιατί και οι εργασίες στην Υλίκη και η σύμβαση για το νερό από το Μόρνο έγιναν στο σωστό χρόνο. Παράλληλα, υπήρξε ορθολογική διαχείριση του νερού και πολύ καλή συνεργασία με τους καλλιεργητές της Κωπαΐδας.

Ακολούθησε η 4η ειδική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Στερεάς Ελλάδας για τη λογοδοσία της Περιφερειακής Αρχής. Στο πλαίσιο της συνεδρίασης και κατόπιν σχετικών ερωτήσεων Περιφερειακών Συμβούλων:

• Ο Περιφερειάρχης Φάνης Σπανός γνωστοποίησε ότι έγινε δεκτό το αίτημα που κατέθεσε η Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, κατόπιν πρωτοβουλίας των Περιφερειών Στερεάς Ελλάδας και Δυτικής Μακεδονίας και παρατάθηκε η δημόσια διαβούλευση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για τη δημιουργία, σε όλη τη χώρα, δικτύου 6 μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης απορριμμάτων από αστικά στερεά απόβλητα με τη μέθοδο της καύσης. Τόνισε την ανάγκη να δοθεί χρόνος για να πάρουν θέση οι άμεσα εμπλεκόμενοι Δήμοι και ο ΦοΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας.
• Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Εύβοιας Γιώργος Κελαϊδίτης ενημέρωσε το σώμα σχετικά με τη χρηματοδότηση ύψους 644.800 ευρώ που εξασφάλισε ήδη η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας για την εκτέλεση έργου αναβάθμισης των συστημάτων και των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων της παλαιάς γέφυρας Ευρίπου με φορέα υλοποίησης τον Οργανισμό Λιμένων Νομού Εύβοιας. Ενημέρωσε δε για τις επαφές που ήδη έχουν οι υπηρεσίες της Π.Ε. Εύβοιας με τις αντίστοιχες του Υπουργείου Υποδομών, σε ό,τι αφορά τη μεγάλη εργολαβία συντήρησης την οποία το Υπουργείο Υποδομών προγραμματίζει το προσεχές φθινόπωρο για την υψηλή γέφυρα της Χαλκίδας, και τους πιθανούς τρόπους με τους οποίους θα μετριαστεί ο σημαντικός κυκλοφοριακός φόρτος ο οποίος αναμένεται να προκληθεί κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των παραπάνω εργασιών.
• Συζητήθηκαν επίσης περιβαλλοντικά ζητήματα του Δήμου Τανάγρας, το πρόβλημα λειψυδρίας στην ευρύτερη περιοχή της Σπερχειάδας που αρδεύεται από τη Βίστριζα, τα οδικά έργα που εκτελούνται την τελευταία περίοδο σε περιοχές της Φθιώτιδας και άλλα θέματα.
Με την ολοκλήρωση της συνεδρίασης, ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Φάνης Σπανός δήλωσε:

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΗΜΟΥ ΔΑΑ

 




Θέμα 1ο: Αποδοχή ποσού από ΥΠΕΣ για την κάλυψη δαπάνης μισθοδοσίας προσωπικού καθαριότητας με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στις σχολικές μονάδες για το διδακτικό έτος 2025-2026 και για χρονικό διάστημα έως και 12/2025 - Εισηγητής : Δ/νση Οικονομικών Υπηρεσιών

Θέμα 2ο: Ορισμός δικηγόρου για την εκπροσώπηση του Δήμου Διστόμου-Αράχωβας-Αντίκυρας στην υπόθεση της προσφυγής του ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Δεσφίνας», με αριθμό κατάθεσης ΠΡ28/2025, ενώπιον του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Λιβαδειάς - Εισηγητής : Πρόεδρος δημοτ.επιτροπής

Θέμα 3ο: Έγκριση Πρακτικού I για το έργο «Δημοτική Οδοποιία Στειρίου» - Εισηγητής : Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

Θέμα 4ο: Έγκριση Πρακτικού I για το έργο «Αντικατάσταση Δικτύου Ύδρευσης στην Αράχοβα». - Εισηγητής : Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

Θέμα 5ο: Παράταση προθεσμίας κατασκευής του έργου με τίτλο: «ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΟΥ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ» Εισηγητής: Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

Θέμα 6ο: Εισήγηση για έγκριση παράτασης των εργασιών για την κατασκευή του έργου: «ΟΔΟΠΟΙΙΑ ΟΙΚΙΣΜΟΥ ΔΙΣΤΟΜΟΥ». Εισηγητής: Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

Θέμα 7ο: Εισήγηση για έγκριση 1ου Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών και 1ου ΠΚΤΝΜΕ του έργου «Κατασκευή δεξαμενής ύδατος για τις ανάγκες της πυροπροστασίας» Εισηγητής : Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

Θέμα 8ο: Εισήγηση για έγκριση 1ου Ανακεφαλαιωτικού Πίνακα Εργασιών και 1ου ΠΚΤΝΜΕ του έργου «ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΟΥ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ» Εισηγητής : Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών

Θέμα 9ο:

Για την χθεσινή φωτιά στο δρόμο προς Λιβαδειά






 Έσβησε η φωτιά που ξέσπασε στο Δίστομο 



Συναγερμός σήμανε σε πυροσβεστική και πολιτική προστασία για πυρκαγιά σε δασική περιοχή μεταξύ του parnass και του Διστόμου. Στο σημείο έσπευσε ισχυρή πυροσβεστική δύναμη και μηχανήματα του Δήμου και της περιφερειακής ενότητας Βοιωτίας. Η φλόγες «κατάπιαν» κοντέινερ που χρησιμοποιούνταν ως αγροικία-αποθήκη. Η φωτιά τέθηκε γρήγορα υπό έλεγχο. Ερευνώνται τα αίτια πρόσκλησης από το ανακριτικό τμήμα της πυροσβεστικής. 






24 Αυγούστου 2025

Για τον αποκλεισμό στην παραλία ΠΟΤΑΜΟΥΣ

 Ερώτηση Λαϊκής Συσπείρωσης Στερεάς στη συνεδρίαση λογοδοσίας της περιφερειακής Αρχής και Λαϊκής Συσπείρωσης Δήμου Δελφών στη συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής Αρχής




Στον παραθαλάσσιο οικισμό Ποταμοί της Δεσφίνας, εδώ και μερικά χρόνια, ιδιώτης έχει αποκλείσει την πρόσβαση στην παραλία στους λουόμενους, περιφράσσοντάς την με αλυσίδες και τσιμεντένια μπλοκ. Το ίδιο έχει κάνει και σε χειμάρρους που περνάν μέσα από τον οικισμό, κλείνοντάς τους με συρματόπλεγμα κατά μήκος και κάθετα, με άμεσο κίνδυνο σε μια νεροποντή να φράξουν και να πλημμυρίσουν παρακείμενα σπίτια και δρόμοι. Η κατάσταση που επικρατεί στους Ποταμούς, αποτυπώνεται στις φωτογραφίες που επισυνάπτονται.

Παρά τις έντονες οχλήσεις και διαμαρτυρίες των περίοικων και άλλων κατοίκων της Δεσφίνας, καμία από τις αρμόδιες υπηρεσίες της τοπικής διοίκησης (Δήμος – Περιφέρεια) και του κράτους δεν έχουν κάνει τίποτα όλο αυτό τον καιρό, αφήνοντας έτσι μία απαράδεκτη και επικίνδυνη κατάσταση να παίρνει μόνιμα χαρακτηριστικά.

Ερωτάται η περιφερειακή σας αρχή:

ï        Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προχωρήσει προκειμένου να ανοιχτεί η παραλία στους Ποταμούς και να αποκτήσουν ελεύθερη πρόσβαση οι κάτοικοι σε αυτή;

ï        Τι σκοπεύει να κάνει με τα φραγμένα ρέματα του οικισμού, τον καθαρισμό τους από μπάζα και φερτά υλικά, τις όποιες τεχνικές παρεμβάσεις απαιτούνται είτε σε συνεργασία με τον δήμο Δελφών, είτε αυτοτελώς;

Γιώργος Λούκας: "Γράφω γιατί δεν αντέχω να μην μιλήσω"









Ο σημερινός καλεσμένος των Τεχνών είναι ο φιλόλογος, ειδικός παιδαγωγός, οργανωσιακός ψυχολόγος και συγγραφέας Γιώργος Λούκας. Αφορμή της συνέντευξης που ακολουθεί αποτελεί το νέο του βιβλίο που κυκλοφόρησε μόλις λίγους μήνες πριν από τις εκδόσεις «Αρμός» και φέρει τον τίτλο «Η Τελευτή». Ας δούμε τι έχει να μας πει.


Συνέντευξη στη Στέλλα Πετρίδου





Κύριε Λούκα, πείτε μας δυο λόγια για εσάς και τη συγγραφική σας πορεία.


Γεννήθηκα το 1985 και μεγάλωσα στην ελληνική επαρχία σ’ έναν τόπο που, όπως και οι χαρακτήρες μου, παλεύει ανάμεσα στην εγκατάλειψη και στη μνήμη. To Δίστομο είναι δίχως αμφιβολία η μήτρα και το τραύμα που δεν έχει επουλωθεί και σαν απορροή παρά ως δημιουργία ξετυλίγεται πολλαπλά και ανεξέλεγκτα ακόμη θα έλεγα. Ένας τρόπος είναι η γραφή. Γράφω από μικρός, όχι για να πω ιστορίες, αλλά για να αντέξω αυτά που δεν λέγονται. Δεν με ενδιαφέρει τόσο η λογοτεχνία σαν είδος, όσο σαν τρόπος να ανοίγει κανείς ρωγμές στην κανονικότητα, όσο σαν όχημα που σε πάει γρηγορότερα εκεί όπου ο ορθός λόγος της επιστήμης αργεί και ατονεί. Είχα την τύχη να δημοσιεύσω νωρίς, να πειραματιστώ, να αλλάξω. Η "Τελευτή" έρχεται μετά από άλλα δυο λογοτεχνικά εγχειρήματα και ένα δοκίμιο. Με βρίσκει αλλιώς και γράφεται αλλιώς. Δεν κυνηγά την τελειότητα , παραδίδεται στην αναγκαιότητα.



Είστε εκπαιδευτικός στο επάγγελμα και παράλληλα επιστημονικός υπεύθυνος του εκπαιδευτικού Ινστιτούτου Plan-C και ιδρυτικό μέλος ενός πειραματικού σχολείου. Πώς προκύπτει ο συνδυασμός όλων αυτών με το ενδιαφέρον σας για τη συγγραφή λογοτεχνικών κειμένων και όχι μόνο; Τι κινεί την πένα σας προς αυτή την κατεύθυνση;


Αν στο Δίστομο έγινε η τυχαία ρίψη μου στον κόσμο, η εργασία και οι δράσεις μου κατ’ επέκταση είναι το καύσιμο που μου κινεί το χέρι. Το σχολείο, τα παιδιά, οι αλληλεπιδράσεις, η κοινότητα – όλα αυτά είναι το "υλικό" μου. Στο Plan-C και στο Ataxia School, δεν δουλεύουμε με προγράμματα. Δουλεύουμε με σχέσεις. Και κάπως έτσι καταλαβαίνω και τη συγγραφή: ως πράξη φροντίδας. Δεν κάθομαι να γράψω επειδή είμαι συγγραφέας. Κάθομαι να γράψω όταν δεν μπορώ αλλιώς. Η παιδαΡωγική μου και η γραφή μου έχουν κοινό νήμα: ένα πλησίασμα που προσπαθεί να συμπλέκεται χωρίς να εξουσιάζει, να παρατηρεί χωρίς να είναι αμέτοχη και να συγκινείται, χωρίς να εκβιάζει.


Ας επικεντρωθούμε στο λογοτεχνικό σας έργο, το οποίο παρουσιάζει αρκετό ενδιαφέρον ομολογουμένως. Τι κοινό παρουσιάζει όμως με την επαγγελματική σας δραστηριότητα; Θα βρούμε για παράδειγμα επιρροές της μίας ενασχόλησής σας στην άλλη και με ποιον τρόπο τις διαχειρίζεστε στην καθημερινότητά σας αν όντως υπάρχουν;


Δεν τα διαχωρίζω. Δεν μπορώ. Αρχικά δεν είναι μια διδακτική γραφή αλλά μια μαθητική. Δεν γραφώ ως αυθεντία, μαθαίνω μέσα από τη διαδικασία. Γι΄ αυτό τον λόγο χρησιμοποιώ την λέξη παιδαΡωγός για να προσδιορίσω αυτήν την αντιποιμαντική παιδομελιτεία. Είμαστε δίπλα στα παιδιά ως αρωγοί δηλαδή ως βοηθοί και όχι αγωγοί που καθοδηγούν σε προαποφασισμένα μονοπάτια. Γράφοντας, αναρωτιέμαι. Και παιδαγωγώντας, αναρωτιέμαι το ίδιο. Το παιδί δεν είναι αντικείμενο μάθησης ούτε σύμβολο. Είναι πρόσωπο. Όπως και ο αναγνώστης. Η "παιδαΡωγική" μου είναι ένας τρόπος να συναντώ τα πρόσωπα, είτε μέσα στην τάξη, είτε μέσα στη φαντασία μου. Και να στέκομαι δίπλα τους, όχι απέναντί τους. Η γραφή για μένα είναι προέκταση αυτής της στάσης. Δεν κάνω λογοτεχνία για να δραπετεύσω. Γράφω γιατί δεν αντέχω να μην μιλήσω. Και αντλώ λέξεις από εκεί που ριζώνω: στην κοινότητα, στο βίωμα, το ατελέσφορο.


Η έμπνευση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συγγραφή ενός λογοτεχνικού κειμένου. Στη δική σας περίπτωση τι είναι αυτό που σας εμπνέει περισσότερο και συντελεί στη δημιουργία και την έκφραση;


Δεν με εμπνέει κάτι συγκεκριμένο. Αυτό που με κινεί είναι πιο υπόγειο∙ μια ανάγκη να φανώ χρήσιμος στην εποχή μου, όχι με τρόπο διδακτικό αλλά υπαρξιακό. Με έλκουν τα μεταίχμια∙ τα σημεία όπου κάτι σπάει, κάτι τελειώνει, κάτι αλλάζει. Εκεί όπου το ύψος και το βάθος συναντιούνται, στο «μεταξύ». Ό,τι δεν εξηγείται εύκολα, ό,τι δεν εντάσσεται, προσπαθώ να το επανασυνδέω με τον καιρό μας. Έτσι εργάζομαι και στο σχολείο, έτσι γράφω και στη λογοτεχνία. Δεν πιστεύω σε Μούσες που χαρίζουν έμπνευση∙ υπάρχουν τα βιώματα, τα διαβάσματα, οι σχέσεις, οι συγκρούσεις, η Ιστορία, η πολιτική και μια κοινωνία σε αναβρασμό που δεν με αφήνουν αδιάφορο. Επειδή όμως δεν μπορώ να εμπλακώ με όλα αυτά στην πραγματική ζωή –ως θνητός–, η γραφή έρχεται να καλύψει αυτό το έλλειμμα, για να μιλήσουμε και λίγο «λακανικά». Εκεί νιώθεις για λίγο σαν Θεός: πλάθεις κόσμους, χαρακτήρες, πλοκές. Κι όμως, αυτός ο Θεός δεν έχει απόλυτη εξουσία∙ οι ήρωες ξεφεύγουν, ακολουθούν δικούς τους δρόμους. Και ευτυχώς, γιατί αλλιώς το νόημα θα ‘ταν κλειδωμένο. Έτσι, ακόμη και στη γραφή, σου διαφεύγει…».


Είναι σαφές από τη μέχρι τώρα συγγραφική σας πορεία ότι δείχνετε μεγαλύτερο ενδιαφέρον στη συγγραφή μυθιστορημάτων. Ωστόσο έχετε καταπιαστεί και με το διήγημα και μάλιστα με μεγάλη επιτυχία. Ποιο όμως είναι το αγαπημένο σας λογοτεχνικό είδος και γιατί; Υπάρχει πιθανότητα στο μέλλον να υπηρετήσετε και άλλα είδη όπως για παράδειγμα την ποίηση ή το παραμύθι;


Κάθε λογοτεχνικό είδος είναι για μένα ένα όχημα που σε πάει σε διαφορετικό ταξίδι. Άλλο να ανεβαίνεις το βουνό με Jeep κι άλλο με ένα μικρού κυβισμού μηχανάκι∙ το καθένα έχει τη δική του γοητεία και το καθένα μπορεί να κρύβει διαφορετικές απαιτήσεις και περιπέτειες. Όπως επίσης, η ευκολία που σου παρέχουν, κάποιες φορές μπορεί να γίνεται δυσκολία σε μονοπάτια και σε δύσβατα περάσματα όπου μπορείς να πας μόνο με περπάτημα. Δεν κυνηγάω τα είδη, κυνηγάω ειλικρινείς τρόπους να ειπωθεί αυτό που αλλιώς μένει άναρθρο. Γράφω δοκίμιο ως ερευνητής στην ειδική αγωγή και τη φιλοσοφία, αλλά νιώθω πως ό,τι παλεύεις να εξηγήσεις εκεί, μπορείς συχνά να το αγγίξεις πιο άμεσα μέσα από μια αφήγηση, έναν ήρωα, μια σκηνή. Έτσι προκύπτουν και τα παραμύθια ή τα μυθιστορήματά μου. Το μυθιστόρημα με ελευθερώνει να χαθώ μέσα στους άλλους, να γίνω πολλοί∙ βέβαια και το δοκίμιο, όταν ξεφεύγει από τη στεγνότητα, μπορεί κι αυτό να πυροδοτήσει εσωτερικές μετατοπίσεις.


Είναι θεμιτό για έναν συγγραφέα να έχει αγαπημένα πρότυπα στη ζωή του και μάλιστα να επιχειρεί να ακολουθήσει τα χνάρια τους με κάποιον τρόπο. Εσείς έχετε ανάλογα πρότυπα ως συγγραφέας; Θα διαπιστώσουμε επιρροές στα κείμενά σας ή είναι κάτι που το αποφεύγετε συνειδητά λόγω του κινδύνου αντιγραφής που εγκυμονεί μια τέτοια απόπειρα;


Δεν με εκφράζει ιδιαίτερα η έννοια του «προτύπου». Στη φιλοσοφία, το πρότυπο είναι κάτι που στέκεται μπροστά μας σαν μέτρο ή οδηγός∙ μια μορφή τελειότητας που καλούμαστε να μιμηθούμε. Όμως η μίμηση συχνά καταλήγει να γίνεται καλούπι, να μας κλείνει τον δρόμο στη δική μας ιδιοσυγκρασία. Φυσικά, όλοι έχουμε επιρροές. Δεν πιστεύω στην αυθεντικότητα ως δημιουργία από το μηδέν. Άλλωστε η γλώσσα που χρησιμοποιούμε είναι ήδη κοινή, γεμάτη προκατασκευασμένα σημεία. Αυτό που κάνει τη φωνή ενός συγγραφέα να ξεχωρίζει δεν είναι ότι ανακάλυψε νέες λέξεις, αλλά ο τρόπος που τις συνδυάζει, ο τρόπος που αφήνει την εμπειρία του να τις μετασχηματίσει. Όπως θα έλεγε κι ο Ντεριντά, το νόημα δεν είναι ποτέ σταθερό∙ γεννιέται από τη διαφορά, από το πώς κάτι παρεκκλίνει, μετακινείται, αποκτά μια νέα χροιά. Γι’ αυτό αποφεύγω την ιδέα του «προτύπου». Δεν θέλω να στέκομαι στη σκιά κάποιου άλλου∙ θέλω να αφήνω τις φωνές που με άγγιξαν να γίνονται ίχνη μέσα στο δικό μου γράψιμο. Αντιγραφή σημαίνει πως ακούγεται καθαρά ο άλλος∙ γραφή σημαίνει πως ακούγεται η δική σου φωνή, έστω μέσα από όλες τις προηγούμενες.



Το τελευταίο σας βιβλίο, είναι μυθιστόρημα, κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2025 από τις εκδόσεις «Αρμός» και φέρει τον τίτλο «Η Τελευτή». Πείτε μας δυο λόγια για το περιεχόμενο της ιστορίας που περιέχεται σ’ αυτό. Τι θα διαβάσει ο αναγνώστης πιάνοντας το βιβλίο σας στα χέρια του;


Η Τελευτή γεννήθηκε από ένα εσωτερικό βουητό που με συνόδευε για χρόνια. Έγραφε μέσα μου πριν γράψω εγώ κάτι στο χαρτί. Είναι το αποτέλεσμα μιας μακράς περιόδου τσαλακωμάτων όχι μόνο εξωτερικών αλλά και υπαρξιακών. Μετακινήσεις, όχι γεωγραφικές, αλλά εσωτερικές, ριζικές. Και αυτή η διαδικασία, όπως και η ζωή, δεν είναι ποτέ ευθύγραμμη. Άρχισε σαν μια αφήγηση που εξερευνούσε τη διαφορά, την ετερότητα, το μη κανονικό, και κατέληξε να μιλά για τη συλλογική μας αγωνία: τι σημαίνει να ανήκεις; Να ωριμάζεις; Να αποχαιρετάς; Η ιστορία τοποθετείται σε έναν μυθικό τόπο, τον Ακαμάτη – που όμως έχει ρίζες και χώμα γνώριμο: είναι το Δίστομο, η Μεσοχώρα, οι Σκουριές. Τόποι που κουβαλούν τραύμα, ομορφιά, και την ίδια στιγμή έναν αγώνα να μη χαθεί η ψυχή τους. Μέσα εκεί ξεπηδά και ο Δημητρός ένα παιδί στο φάσμα του αυτισμού, που αντιλαμβάνεται τον κόσμο με τρόπους ακατανόητους για τους άλλους. Δεν τον προσέγγισα ως «σύμβολο» ή «ιδιαιτερότητα», αλλά ως φορέα μιας άλλης δυνατότητας κατανόησης του κόσμου· μιας πιο αισθητηριακής, πιο "μαγικής", ανοίκειας και, τελικά, ολότελα πραγματικής και απομαγευμένης. Ως μια μορφή που δεν προσπαθεί να ενταχθεί, αλλά να υπάρξει.


Γιατί επιλέξατε τον συγκεκριμένο τίτλο για το βιβλίο σας; Τι είναι η Τελευτή; Είναι μια ιστορία για το τέλος ή για τη μεταμόρφωση που θα γεννήσει τη νέα αρχή;


Η Τελευτή δεν είναι το τέλος. Η λέξη κουβαλά αρχαϊκό, τελετουργικό βάρος, δηλώνει πέρασμα. Για μένα η Τελευτή είναι πράξη απελευθέρωσης. Χώρος όπου το γνώριμο διαλύεται και το αβέβαιο αρχίζει να γεννιέται.


Τι σας ενέπνευσε για να προβείτε στη συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου;


Δεν ξεκίνησα με μια ξεκάθαρη πρόθεση να γράψω «ένα βιβλίο για…». Η Τελευτή δεν γεννήθηκε από ένα θέμα, αλλά από μια αίσθηση. Από έναν κόμπο που δεν λυνόταν με διαλέξεις, δοκίμια ή σεμινάρια. Ήταν ένας εσωτερικός αναβρασμός, κάτι ανάμεσα σε πένθος και γέννηση. Ίσως γιατί κι εγώ βρισκόμουν τότε σ’ ένα προσωπικό κατώφλι, σ’ ένα μεταίχμιο από τα παιδικά αποθέματα στο ενήλικο ερώτημα.Ο Ακαμάτης –ο τόπος– ήταν ήδη μέσα μου. Ένα κράμα μνήμης, εμπειριών, πολιτικών διαψεύσεων, φίλων που χάθηκαν, ανθρώπων που άντεξαν. Δεν πρόκειται για έναν τόπο ρεαλιστικό, αλλά για έναν τόπο-αίσθηση. Ένα χωριό που κουβαλά μέσα του τη χαρά της κοινότητας αλλά και την απειλή της εγκατάλειψης. Ήθελα να μιλήσω για αυτή τη γενιά —τη γενιά μου— που μεγάλωσε στα 90s, μετέωρη ανάμεσα σε ένα παλιό που τελείωνε και ένα νέο που δεν έφτανε ποτέ.Το παιδί στο φάσμα, ο Δημητρός, δεν είναι βίωμα δικό μου, αλλά έχω ζήσει πολλά χρόνια δίπλα σε παιδιά που κοιτούν τον κόσμο με τρόπους που εμείς, οι «κανονικοί», δεν αντέχουμε να φανταστούμε. Κι εκεί, στην εκκεντρικότητα και την ακρίβεια της ματιάς τους, ένιωθα πως υπάρχει μια άλλη φιλοσοφία – όχι ως θεωρία, αλλά ως παρουσία. Υπάρχει όμως και ένας ακόμη λόγος. Ο Μουρλός Στάθης —όπως τον λέγαμε— ένας λαϊκός διανοούμενος και φίλος από το χωριό, που μιλούσε με μια σοφία πιο βαθιά από οποιονδήποτε πανεπιστημιακό. Του το αφιερώνω, γιατί πολλά από τα λόγια, τους ήρωες, τα βλέμματα, τα έμαθα δίπλα του. Και με αυτό το βιβλίο ίσως του λέω αντίο. Ή καλύτερα, ίσως συνεχίζουμε τη συζήτηση αλλιώς.


«Το τέλος δεν το γράφει ο συγγραφέας. Το γεννά ο αναγνώστης, εκεί που πονάει πιο πολύ.» Εξηγείστε μας τη φράση την οποία και επιθυμείτε να μείνει ως η πιο αντιπροσωπευτική του βιβλίου σας στον αναγνώστη.


Με αυτή τη φράση θέλω να θυμίσω πως η λογοτεχνία δεν είναι το κλείσιμο μιας ιστορίας αλλά το άνοιγμα ενός χώρου. Όπως λέει κι ο Λακάν, «δεν μπορώ να δώσω στον καθένα σας παρά όσο νόημα είστε διατεθειμένοι να απορροφήσετε». Το βιβλίο δεν παραδίδει μια οριστική αλήθεια∙ αφήνει ένα κενό σημαίνον όπου η αναγνώστρια προσκαλείται να καταλάβει( το ρήμα το χρησιμοποιώ εδώ τόσο με την έννοια της κατανόησης, όσο και της κατάληψης, αφού κάθε νόημα είναι ταυτόχρονα ερμηνεία και ιδιοποίηση.»). Εκεί, στη ρωγμή, ο καθένας κουβαλά το δικό του όριο, το νόημα μέσα στο οποίο ζει. Για μένα η λογοτεχνία είναι η συνάντηση ανάμεσα σε ό,τι έζησα και ό,τι μπορεί να αντέξει ή να αναγνωρίσει ο άλλος. Δεν γράφω για να τελειώσω κάτι, αλλά για να αφήσω ανοιχτή την εμπειρία — ώστε το τέλος να γεννηθεί στον αναγνώστη, εκεί όπου αγγίζει το δικό του τραύμα, τη δική του μεταμόρφωση.


Η ιστορία σας αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας ή μήπως δανείζεται πολλά στοιχεία και από την πραγματική ζωή;


Όπως συμβαίνει συχνά με τα πράγματα που έχουν αλήθεια μέσα τους, είναι και τα δύο. Ο Ακαμάτης, αν και μυθικός, κουβαλάει τα χώματα που πατάμε. Είναι το Δίστομο, η Μεσοχώρα, οι Σκουριές — τα χωριά που γνώρισα, που ματώνουν σιωπηλά, που αντιστέκονται και αργοσβήνουν. Είναι η ελληνική ύπαιθρος που σταδιακά αδειάζει, αλλά ποτέ δεν παύει να θυμάται.Οι χαρακτήρες δεν βασίζονται σε συγκεκριμένα πρόσωπα, αλλά είναι φτιαγμένοι από την πάστα των ανθρώπων που με σημάδεψαν με τα τρωτά τους, τις μικρές καθημερινές ηρωικές ή άδικες πράξεις τους. Ο Δημητρός, για παράδειγμα, δεν είναι “κάποιος”,αλλά όλοι αυτοί που δεν χώρεσαν, που τους βάλαμε στον προκρούστη για να τους κάνουμε «λειτουργικούς» και που κουβαλάνε μια ξεχωριστή ματιά στον κόσμο. Δεν μπορεί να αποτελεί σύμπτωση που αναγνώστες/στριες συχνά μου λένε «τους ξέρω αυτούς». Είναι ο παπάς της εκκλησίας μας, ο τρελός του χωριού, οι δημοτικοί σύμβουλοι, τα γλέντια, οι τσακωμοί, οι ίντριγκες και οι σιωπές των τοπικών καφενείων. Είναι η ανθρώπινη κωμωδία και τραγωδία, η κοινότητα όπως υπάρχει και όπως θυμόμαστε ότι υπήρχε. Γι’ αυτό και το βιβλίο, όσο μυθοπλαστικό κι αν είναι, φέρνει την αίσθηση του οικείου.


Ποια μηνύματα περνάτε, αν περνάτε, μέσα από την ιστορία του βιβλίου σας; Μπορείτε να μας τα περιγράψετε με λίγες λέξεις;


Δεν πιστεύω ότι η λογοτεχνία δίνει μηνύματα. Αντί για έτοιμες απαντήσεις, αφήνει ίχνη. Κάθε αναγνώστης τα ζωντανεύει αλλιώς, ανάλογα με το βίωμά του. Αν κάτι θα έλεγα ότι διαπερνά το βιβλίο, είναι η συνάντηση με το μεταξύ∙ εκεί που κάτι τελειώνει κι ένα άλλο, ακόμη αβέβαιο, αρχίζει.


Θα εντοπίσει ο αναγνώστης στους ήρωες - πρωταγωνιστές της ιστορίας του βιβλίου σας στοιχεία αυτοβιογραφικά; Ποια είναι αυτά αν όντως υπάρχουν;


Δεν υπάρχει κάποιος ήρωας που να "είμαι εγώ", ούτε κάποια σκηνή που να περιγράφει ακριβώς μια στιγμή της δικής μου ζωής. Όμως, σχεδόν όλα κουβαλούν κάτι από εμένα. Τη ματιά μου, τις αγωνίες μου. Ο Ακαμάτης θυμίζει κάτι από Δίστομο, οι ήρωες είναι εν μέρει πρόσωπα υπαρκτά που έχω συναναστραφεί ή που έχω ακούσει γι’ αυτά και πολλές από τις ιστορίες που φαίνονται μυθοπλασίες είναι πέρα για πέρα αληθινές.


Το βιβλίο σας απευθύνεται αποκλειστικά σε ενήλικες ή μπορεί να αποτελέσει ανάγνωσμα και για το εφηβικό κοινό; Τι πιστεύετε ως εμπνευστής και δημιουργός του;


Πιστεύω στη διαγενεακή αναγνωστική εμπειρία. Όχι στο ηλικιακό φιλτράρισμα. Δεν το έγραψα με κοινό κατά νου. Ούτε για ενήλικες, ούτε για εφήβους. Όμως, αν με ρωτάτε αν θα μπορούσε να διαβαστεί και από εφήβους, ναι. Το βιβλίο ακουμπά τη γενιά που μεγάλωσαν τη δεκαετία του '90 – τη γενιά μου – μέσα σε χωριά που άλλαζαν με βίαιο ρυθμό. Περιγράφει τους γονείς μας, τα δικά μας παιδικά βλέμματα, τη ματαίωση, το κρυφό χιούμορ, την ήσυχη επανάσταση της διαφορετικότητας. Ένας έφηβος που νιώθει μόνος ή δεν καταλαβαίνει τον κόσμο των ενηλίκων, μπορεί να αναγνωρίσει κάτι πολύ δικό του στον Δημητρό ή και όχι.



Είστε ευχαριστημένος από τη μέχρι τώρα συνεργασία σας με το εκδοτικό σας σπίτι, τις εκδόσεις «Αρμός»;


Ναι, είμαι ειλικρινά πολύ ευχαριστημένος. Η σχέση μας με τις εκδόσεις Αρμός – και προσωπικά με τον κύριο Χατζηιακώβου – είναι από την αρχή μια σχέση ειλικρίνειας και εμπιστοσύνης. Γι’ αυτό και το «ευχαριστώ» που λέω δεν είναι καθόλου τυπικό. Είναι ουσιαστικό. Νιώθω πως ανήκω σε έναν εκδοτικό οίκο που έχει ποιότητα, ήθος και ξεχωριστό αποτύπωμα. Είναι τιμή να συγκαταλέγεται κανείς στους συγγραφείς του Αρμού.


Μια ευχή σας για το μέλλον που θα θέλατε να πραγματοποιηθεί, ποια είναι αυτή;


Να συνεχίσουμε να συναντιόμαστε – άνθρωποι, ιδέες, τρόποι ζωής – χωρίς φόβο και χωρίς προκαταλήψεις. Να χωράμε περισσότερο ο ένας τον άλλον. Και να φτιάχνουμε χώρους, σχολεία, κοινότητες, ιστορίες… όπου οι διαφορές δεν είναι πρόβλημα προς διόρθωση αλλά πηγή για καινούργιες δυνατότητες.Αυτό εύχομαι. Και με τον τρόπο μου, αυτό προσπαθώ.


Πριν κλείσουμε τη συζήτηση θα ήθελα να μας παραθέσετε ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο σας.


Ο Δημητρός έζεψε κοντά στον Γρηγόρη και αφού έβγαλε έναν αναστεναγμό, κάθισε στη μουσκεμένη γη.Ο Γρηγόρης τον κοίταξε χωρίς να πει τίποτα. Μετά από λίγο κόλλησε δίπλα του και τον κοίταξε με μια βίαιη ηρεμία στα μάτια. Ο Δημητρός τον απέφυγε, κουνώντας το στρογγυλό του κεφάλι προς όλα σημεία του κρυμμένου απ’ τα βράχια ορίζοντα. Όταν όμως κατάλαβε ότι το κορμί του ήταν εδώ και πως δεν υπήρχε καμία περίπτωση διαφυγής από το μαγνητικό βλέμμα του Γρηγόρη, άρχισε να μιλάει.


«Δεν καταλαβαίνω τίποτα από αυτόν τον κόσμο. Τελικά περισσότερη σημασία έχει πώς θέλετε εσείς να είμαστε εντός του ή εμείς;»


«Δεν χρειάζεται να καταλάβεις και πολλά. Πιο σημαντικό είναι να νιώθεις. Νιώθεις, μπρε;»


«Σαν τι να νιώσω δηλαδή;» είπε ο Δημητρός, κουνώντας τους ώμους.


«Τον αέρα απ’ το Ορθοβούνι να τρυπά το δέρμα και να γλιστρά στα πνευμόνια, τη μυρωδιά από το καυτό ψωμί που βγάζει με κατάκοπο χαμόγελο η Δημητρούλα απ’ τον ξυλόφουρνο την αυγή, την πρωτάκουστη κραυγή του μωρού που φτάνει στη ζωή, το γέλιο του χωρικού το απομεσήμερο κάτω απ’ τον παχύ ίσκιο της μουριάς...Την προσπάθεια του μέρμηγκα να σηκώσει πενήντα φορές το βάρος του, το τελεμένο πέταγμα του χελιδονιού την άνοιξη, όταν αντικρίζει τη σημαδεμένη του φωλιά, τα πλάσματα που γυροφέρνουν στης γης τα μονοπάτια, δοξολογώντας χωρίς μιλιά τον ύμνο του παρόντος, των προγόνων μας τη πεθυμιά και του μέλλοντος το διάνοιγμα.


Τη μυρωδιά της βροχής του Σεπτέμβρη και την ησυχία του χιονιού του Μάρτη. Τ’ αγκαλιάσματα και τα φιλιά των ανθρώπων, αλλά και τη βαβούρα των ακόρεστων εγωισμών. Τα πήγαινε-έλα της θάλασσας με τη στεριά κάτω απ’ το έναστρο άπειρο. Το παράπονο του φίλου και την αόριστη προσταγή του “θέλω να είμαι αυτό που είμαι και δεν είμαι”».


Ο Δημητρός κοίταξε το πρόσωπο του Γρηγόρη, μπερδεμένος. «Συγγνώμη κύριε Γρηγόρη αλλά δεν σας κατάλαβα. Αυτό το χάος είναι που δεν μπορώ και ταράζομαι. Χρειάζεται ένα συμμάζεμα αυτός εδώ κόσμος για να γίνει υποφερτός».


Κύριε Λούκα, σας ευχαριστώ πολύ για την όμορφη συζήτηση και σας εύχομαι από καρδιάς κάθε επιτυχία, προσωπική και συγγραφική.


Σας ευχαριστώ.




Βιογραφικό:


Ο Γιώργος Λούκας γεννήθηκε το 1985 στο

22 Αυγούστου 2025

Από την μουσική βραδιά στην Αράχωβα





 Μια φανταστική βραδιά με την Φιλαρμονική Αράχωβας και τις χορωδίες Αράχωβας, Διστόμου και Στειρίου , διεξήχθη στο προαύλιο χώρο του Γυμνασίου Αραχώβης, την Πέμπτη 22.8.24,υπό την διεύθυνση του Μαέστρου Δημήτρη Σιδηρά.




Ακολουθεί βίντεο με την χορωδία Στειρίου στην εκδήλωση της Αράχωβας.





Θρησκευτική πανήγυρις στο ΣΤΕΙΡΙ


 

20 Αυγούστου 2025

Εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης: « ΤΕΧΝΗ ΤΥΧΗΝ ΕΣΤΕΡΞΕ ΚΑΙ ΤΥΧΗ ΤΕΧΝΗΝ, από την Μίδεια στην σύγχρονη Λιβαδειά»

 

Η φράση "τέχνη τύχην έστερξε και τύχη τέχνην" είναι ένα απόσπασμα από τον Αγαθώνα, όπως αναφέρεται στον Αριστοτέλη.

Μεταφράζεται ως "η τέχνη αγάπησε την τύχη και η τύχη την τέχνη", και υποδηλώνει την αλληλεξάρτηση και την αμοιβαία ευνοϊκή σχέση μεταξύ της τέχνης και της τύχης, ή αλλιώς της δεξιότητας και της συγκυρίας.

Η φράση του Αγαθώνα υπογραμμίζει την ιδέα ότι η τέχνη μπορεί να επωφεληθεί από την τύχη, και η τύχη μπορεί να ωφεληθεί από την τέχνη, με την έννοια ότι η καλή τύχη μπορεί να βοηθήσει μια τέχνη να ανθίσει, και η τέχνη μπορεί να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που δίνει η τύχη.





19 Αυγούστου 2025

Τα νεώτερα για την φωτιά στον Παρνασσό.



Παρά την μεγάλη κινητοποίηση των πυροσβεστικών δυνάμεων ( εφτά πυροσβεστικά οχήματα και άλλα πυροσβεστικά μεσα) και την άμεση ανταπόκριση πολλών εθελοντών, που προμήνυαν κάτι σοβαρό στην περιοχή του Αθηναϊκού στον Παρνασσό, τελικά κρίθηκε άκυρος ο συναγερμός.


Φωτιά 🔥 στον Παρνασσό

 




Κάποια φωτιά 🔥 έχει ξεσπάσει στον Παρνασσό, στην περιοχή του Αθηναϊκού.

Εικάζεται ότι είναι από πτώση κεραυνού.

Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις πυρόσβεσης καθώς και πεζοπόρο τμήμα.


Αράχωβα : Την Πέμπτη 21 Αυγούστου 2025 η αναβληθείσα εκδήλωση.

 


18 Αυγούστου 2025

16 Αυγούστου 2025

Την Κυριακή η εξόδιος ακολουθία του Σπύρου Κομνά.





Την Κυριακή 17.8.25 στις 6 το απόγευμα, στον Άγιο Γεώργιο Αραχώβης, σύσσωμη η Αράχωβα καθώς και πολλοί φίλοι από άλλες περιοχές, θα πουν το ύστατο χαίρε στον ΣΠΥΡΟ ΚΟΜΝΑ.
 

Ακυρώνεται η εκδήλωση στην Αράχωβα.






Ακυρώνεται η εκδήλωση στην Αράχωβα , που ήταν προγραμματισμένη για την Κυριακή 17 Αυγούστου, λόγω της απώλειας του ΣΠΥΡΟΥ ΚΟΜΝΑ.

'' Σίγησε" η πίπιζα του ΣΠΥΡΟΥ ΚΟΜΝΑ






 





Άλλη μια παραδοσιακή μορφή της Αράχωβας  πέρασε στην αιωνιότητα. 

Φαίνεται ότι η παρουσία του, στο πανηγυράκι που στήνεται με τον αείμνηστο δάσκαλο Ηλία Λιάκο στους ουρανούς, κρίθηκε απαραίτητη.... Προφανώς κάποιος θα πρέπει κι εκεί να παίζει  την πίπιζα...

Τα λόγια είναι φτωχά για την πρόωρη απώλεια του Σπύρου. 

Όλος ο κόσμος θα τον θυμάται  σαν έναν γνήσιο “παλιό” Αραχωβίτη που με τη συμμετοχή του  έδινε ζωή στο πανηγυράκι της Αράχωβας ανελλιπώς κάθε χρονιά.

12 Αυγούστου 2025

Εκδήλωση στην Αράχωβα

 


Καπνοί στο ΖΕΜΕΝΟ από τις φωτιές στην ΤΟΥΡΚΙΑ

 





Οι δυνατοί άνεμοι που πνέουν , μεταφέρουν την οσμή και τον καπνό από τις φωτιές στην ΤΟΥΡΚΙΑ, μέχρι το Ζεμενό. 

Αν και εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, οι καιρικές συνθήκες , έχουν φέρει αυτό το αποτέλεσμα.

Μάλιστα το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται εννοείται πιο έντονα λόγω πιο κοντινής απόστασης και σε περιοχές της ΕΥΒΟΙΑΣ.  Το στενό πέρασμα που δημιουργείται προς το ΖΕΜΕΝΟ , ευνοεί αυτή την είδους μεταφορά.


11 Αυγούστου 2025

VIRAL η πινακίδα για τα μπάζα και η περιβόητη στροφή του ΖΕΜΕΝΟΥ







Viral θα γίνει η πινακίδα του ΔΗΜΟΥ Δ.Α.Α με την αναγραφή ότι τα μπάζα απαγορεύονται και οτι ο χώρος βιντεοσκοπείται και από κάτω την πινακίδα , να έχουν αδειάσει τόνους μπάζα και τελικά όπως είχαμε ξαναγράψει  , εκεί θα παραμείνουν για χρόνια.
Πριν από λίγα χρόνια είχαν διαθέσει έναν πακτωλό χρημάτων για να καθαρίσουν την περιοχή και τώρα οι ίδιοι επέτρεψαν ο χώρος αυτός να ξαναγεμίσει.

Πολλά μπάζα ήρθαν και από την στροφή του ΖΕΜΕΝΟΥ, η οποία στροφή θα κλείσει χρόνο σε λίγο καιρό, με την παράκαμψη της κυκλοφορίας καλά να κρατεί χωρίς βέβαια να γίνονται περαιτέρω έργα.
 Ακόμη και αυτά που έγιναν , είναι υπερβολικά διαβεβαίωσαν κύκλοι εργολάβων που γνωρίζουν καλά.
Τέτοια "διακόσμηση" δεν γίνεται ούτε στην ΕΓΝΑΤΙΑ, τόνισε ο ίδιος  εργολάβος....



Το ίδιο έγινε και πέρυσι με το έργο

10 Αυγούστου 2025

8 θέματα στην δημοτική επιτροπή του ΔΗΜΟΥ ΔΑΑ

 Συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής την 12η του μηνός Αυγούστου 2025, ημέρα της εβδομάδος Τρίτη και ώρα 09:00 π.μ.




Θέμα 1οΈγκριση αναμόρφωσης (9ης) προϋπολογισμού εσόδων – εξόδων έτους 2025

Θέμα 2οΑποδοχή ποσού από ΥΠΕΣ ως Η΄ τακτική επιχορήγηση από ΚΑΠ έτους 2025 για την κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών

Θέμα 3ο: Λήψη απόφασης για την δήλωση προσχώρησης στη δράση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Ενίσχυση των ορεινών Ο.Τ.Α. α’ βαθμού της επικράτειας, κατά την έννοια του άρθρου 2Β του ν. 3852/2010, με μόνιμο πληθυσμό κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000 ) κατοίκων, με μέσα και υπηρεσίες για την υλοποίηση της χωριστής συλλογής και μεταφοράς ανακυκλώσιμων υλικών και αποβλήτων τροφίμων».

Θέμα 4ο: Λήψη απόφασης για την έγκριση προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του Λιμενικού Ταμείου Αντίκυρας και του Δήμου Διστόμου Αράχοβας Αντίκυρας για την υλοποίηση του έργου «ΜΕΛΕΤΗ ΕΞΟΜΟΙΟΥΜΕΝΗΣ ΧΕΡΣΑΙΑΣ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΖΩΝΗΣ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ «ΜΠΑΛΤΑΣ ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ»

Θέμα 5ο:Έγκριση προσωρινής διακοπής εκτέλεσης σύμβασης για την «Προμήθεια προκατασκευασμένου οικίσκου κτιρίου Διοίκησης και προκατασκευασμένων οικίσκων για τη φιλοξενία αδέσποτων ζώων συντροφιάς χωρητικότητας σαράντα (40) ζώων» και «Προμήθεια εξοπλισμού περισυλλογής και φροντίδας αδέσποτων ζώων»

Θέμα 6οΈγκριση πρακτικού Επιτροπής Διενέργειας και Αξιολόγησης διαδικασιών συμβάσεων προμηθειών & υπηρεσιών , για την προμήθεια « Συντήρηση εφαρμογών λογισμικού»

Θέμα 7ο : Αποδοχή δωρεάς της «ΜETLEN Energy & Metals Α.Ε» για εργασίες στο ΓΕΛ Παραλίας Διστόμου – Σύμβαση

Θέμα 8οΑποδοχή δωρεάς- Έγκριση εργασιών αναβάθμισης και ενίσχυσης του Κλειστού Γυμναστηρίου Διστόμου


8 Αυγούστου 2025

Καλοκαίρι στην Αράχωβα: Δροσερές βόλτες στη φύση και τοπία που κόβουν την ανάσα










Καλοκαίρι στο βουνό σημαίνει δροσιά, χαλαροί ρυθμοί και βόλτες σε πετρόκτιστα σοκάκια. Η Αράχωβα τους καλοκαιρινούς μήνες έχει να προσφέρει πολύ περισσότερα απ’ όσα φαντάζεστε.

Η Αράχωβα, φωλιασμένη στις πλαγιές του Παρνασσού, αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς χειμερινούς προορισμούς της Ελλάδας. Ωστόσο, το καλοκαίρι χωρίς την πολυκοσμία και την κίνηση, αποκαλύπτει μια πιο ήσυχη και αυθεντική πλευρά της. Η θερμοκρασία πέφτει αισθητά τα απογεύματα, η ατμόσφαιρα είναι χαλαρή και οι τιμές πιο χαμηλές από τη χειμερινή σεζόν. Αποτελεί ιδανική βάση για εξορμήσεις στο βουνό και στη θάλασσα, ενώ βρίσκεται πολύ κοντά σε σημαντικά αξιοθεάτα. Το καλοκαίρι οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν την ομορφιά της περιοχής χωρίς βιασύνη και να γνωρίσουν τον παραδοσιακό χαρακτήρα αυτής της γραφικής κωμόπολης. Ακολουθεί ένας οδηγός με προτάσεις που καλύπτουν όλα τα γούστα.



Περιήγηση στην Αράχωβα


Το Ρολόι είναι σύμβολο της Αράχωβας / Photo: Shutterstock

Οι δρόμοι της Αράχωβας είναι πιο άδειοι από τους χειμερινούς μήνες, γεγονός που θα σας επιτρέψει να κάνετε πιο άνετα τις βόλτες σας. Ανεβείτε τα σκαλάκια ως την κορυφή της, το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου, όπου θα απολαύσετε την πανοραμική θέα. Περπατήστε προς το δημοφιλές ρολόι και εξερευνήστε τα μαγαζιά με τα τοπικά προϊόντα. Ανάμεσά τους θα βρείτε το τοπικό τυρί φορμαέλα, παραδοσιακά ζυμαρικά, τραχανά και μέλι Παρνασσού. Καθίστε για καφέ και φαγητό με φόντο τις κεραμοσκεπές, ή στην πλατεία Λάκκα που αποτελεί το κεντρικό σημείο συνάντησης των ντόπιων.


Οι κεραμοσκεπές που απλώνονται στην πλαγιά / Photo: Shutterstock

Η ιστορία του τόπου ξεδιπλώνεται στο Λαογραφικό Μουσείο Αράχωβας, που βρίσκεται σε κεντρικό σημείο. Τα εκθέματα προέρχονται από την καθημερινή ζωή των κατοίκων, με συλλογές που περιλαμβάνουν από παραδοσιακές φορεσιές, μέχρι εργαλεία και υφαντά, βιβλία και έγγραφα που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην υφαντική τέχνη που είχε μεγάλη άνθιση στην περιοχή.

Κοντινές εξορμήσεις


Η Λιβαδειά με τις Πηγές της Κρύας είναι μια κοντινή βόλτα / Photo: Shutterstock

Η Αράχωβα βρίσκεται σε κομβικό σημείο για κοντινές αποδράσεις με το αυτοκίνητο. Σε μόλις μισή ώρα διαδρομής μέσα στα έλατα, θα βρεθείτε στον Επτάλοφο, που είναι ευρέως γνωστός και με την ονομασία Αγόριανη. Αυτό το γραφικό χωριό ξεχωρίζει για τον καταρράκτη με τα τρεχούμενα νερά που φτάνουν ως την πλατεία. Στη σκιά των πλατάνων θα απολαύσετε το φαγητό σας στα ταβερνάκια που θα βρείτε ολόγυρα.

Το χωριό των Δελφών έχει εκπληκτική θέα μέχρι την Ιτέα / Photo: Shutterstock

Μια επιλογή για βόλτα είναι και η Λιβαδειά, όπου το απόγευμα που είναι λίγο πιο δροσερά θα περπατήσετε στις Πηγές της Κρύας και να δοκιμάσετε τα φημισμένα κρεατικά και τα σουβλάκια της. Στην πόλη των Δελφών θα θαυμάσετε το τοπίο που είναι μαγευτικό. Το Δελφικό τοπίο εκτείνεται από τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών ως την Ιτέα και την Άμφισσα και είναι πραγματικά εντυπωσιακό όπως φαίνεται από τα καφέ και τα εστιατόρια. Μια εξόρμηση χωρίς πολυκοσμία είναι και η πόλη της Άμφισσας, με τα παραδοσιακά σπίτια και τον απέραντο ελαιώνα της.
Δραστηριότητες στη φύση

Η θέση της στους πρόποδες του Παρνασσού καθιστά την Αράχωβα ιδανική για δραστηριότητες στη φύση. Ο καθαρός αέρας του βουνού στο Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού και στη γύρω περιοχή θα σας ανανεώσει. Στον Παρνασσό μπορείτε να κάνετε απλώς μια βόλτα, ή να αναζητήστε μονοπάτια για πεζοπορία, με πολλές διαφορετικές διαδρομές για να ακολουθήσετε. Την ορειβασία στον Παρνασσό το καλοκαίρι επιλέγουν όσοι αγαπούν την περιπέτεια, αλλά και δραστηριότητες όπως η αναρρίχηση και οι διαδρομές 4Χ4.

Ο Παρνασσός το καλοκαίρι είναι καταπράσινος / Photo: Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού

Λίγο πιο μακριά -στα 40 χλμ. περίπου- βρίσκεται το κρυμμένο διαμάντι του Ελικώνα, η Αρβανίτσα. Ανάμεσα στο πράσινο και στα έλατα θα δείτε μικρούς και μεγάλους να παίζουν, να κάνουν βόλτες και πικ νικ. Μέσα στο ελατόδασος υπάρχουν μονοπάτια για πεζοπορία, ενώ θα βρείτε και ταβερνάκι για φαγητό και καφέ μέσα στη φύση.
Εμβληματικά αξιοθέατα

Οι Δελφοί προσφέρονται για μια εξερεύνηση στην αρχαία ιστορία / Photo: Shutterstock

Δίπλα στην Αράχωβα βρίσκεται ένας από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας, οι Δελφοί. Στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών θα δείτε, μεταξύ άλλων, το το Ιερό του Απόλλωνα με το φημισμένο Μαντείο των Δελφών, όπου η Πυθία μετέφερε τους χρησμούς του Απόλλωνα στους προσκυνητές. Μην παραλείψετε και την επίσκεψη στο σύγχρονο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών βρίσκεται δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο και διαθέτει μια μεγάλη συλλογή από σπουδαία έργα της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Για να μην ζεσταθείτε, καλό είναι να πάτε νωρίς το πρωί ώστε να αποφύγετε την έντονη ηλιοφάνεια.

Το μοναστήρι του Οσίου Λουκά αποτελεί σημαντικό μνημείο βυζαντινής αρχιτεκτονικής / Photo: Shutterstock

Περίπου ένα μισάωρο από την Αράχωβα, μέσα σε ένα μαγευτικό τοπίο στο όρος Στείρι, στέκει το μοναστήρι του Οσίου Λουκά. Συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, καθώς αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της βυζαντινής τέχνης και αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα. Η μονή φημίζεται για την αρχιτεκτονική της, αλλά και για την πλούσια διακόσμηση της με ψηφιδωτά, τοιχογραφίες και γλυπτά, που χρονολογούνται από τον 11ο αιώνα.

Κοντινές παραλίες

Ο κόλπος της Αντίκυρας βρίσκεται πολύ κοντά στην Αράχωβα / Photo: Shutterstock

Αν βρεθείτε καλοκαίρι στην Αράχωβα, δεν χρειάζεται να στερηθείτε τη θάλασσα. Περίπου 30 χλμ. μακριά βρίσκεται η Ιτέα, μια παραλιακή κωμόπολη με παραλία στη σκιά των βουνών. Στον κόλπο της Αντίκυρας, θα κολυμπήσετε στις παραλίες του Αγίου Ισιδώρου, στην Αντίκυρα και στην παραλία του Διστόμου, που είναι γνωστή ως «Άσπρα Σπίτια».