7 Φεβρουαρίου 2018

Κώστας Μπακογιάννης :

 «Δεν είναι τόσο εύκολο να κάνεις την Αράχοβα Ζερμάτ*

ή το Καρπενήσι Βερμπιέ*». 

 ( * και τα δύο Ελβετία ) 

Ένα ριζικά ανανεωμένο χιονοδρομικό στα σκαριά, film office για την προσέλκυση σινε-παραγωγών, εξωστρέφεια στις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις, σημαντικά περιβαλλοντικά έργα. Νέος, δραστήριος και αφοσιωμένος στον τόπο του, που είναι γι’ αυτόν όλη του η ζωή, ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας μάς δίνει πολλές αφορμές για συζήτηση με φόντο τα έλατα.


Το ραντεβού μας έχει οριστεί για τις δέκα και τέταρτο το πρωί στο Καρπενήσι. Με λίγες ώρες ύπνου εμείς προκειμένου να είμαστε συνεπείς, υπ’ ατμόν εκείνος, καθώς το πρόγραμμα της υπόλοιπης ημέρας είναι, όπως πάντα, βαρυφορτωμένο, ενώ δεν αγαπά και τις συνεντεύξεις – πόσο μάλλον τις φωτογραφήσεις. Προτιμά αφενός ίσως να μιλάει με έργα και αφετέρου, όταν βρίσκεται στο Καρπενήσι, όπως τώρα, δεν θέλει να ξεχωρίζει από τους συντοπίτες του, οι οποίοι τον θεωρούν δικό τους παιδί. 

«Καλώς τον Κώστα, να σου ζήσει το μωρό» είναι η φράση που θα ακούσουμε πολλές φορές, απ’ όπου κι αν περάσουμε. Οι Κορυσχάδες γίνονται αφορμή για ένα χαριτωμένο διαπληκτισμό –συνοδεία τρανταχτών γέλιων– ανάμεσα σε εκείνον, ο οποίος πιστεύει ακράδαντα ότι το χωριό είναι γένους θηλυκού, και στους συνεργάτες του, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η φράση «πάμε στους Κορυσχάδες» είναι η σωστή. Η αρχική ένταση έχει πια υποχωρήσει, προλειαίνοντας το έδαφος για μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας Κώστα Μπακογιάννη.


Τι είναι για εσάς το Καρπενήσι; 

Το Καρπενήσι και η Ευρυτανία είναι ο τόπος μου, όλη μου η ζωή. Δεν είναι μόνο αυτό το υπέροχο φυσικό τοπίο, είναι κυρίως οι άνθρωποι. Υπάρχει μια καθαρότητα, μια αυθεντικότητα, και μαζί ένας πολιτισμός που περνάει από γενιά σε γενιά, με ξεκάθαρες αρχές και αξίες, και συνεχίζει να στέκει όρθιος μέχρι σήμερα παρά τις δυσκολίες, τα πολύ μεγάλα προβλήματα και τις πολύ μεγάλες προκλήσεις.

Από δήμαρχος Καρπενησίου σε νεαρή ηλικία, περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας… Κοιτάζοντας πίσω, ποιες κινήσεις σας είναι αυτές που ξεχωρίζετε; 

Είμαι πολύ υπερήφανος για την ανάπλαση της πόλης του Καρπενησίου, που έφτασε να πάρει και βραβείο σε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ως πρότυπο αστικής κινητικότητας. Αρκεί να περπατήσει κάποιος για λίγο στο κέντρο για να καταλάβει τη διαφορά. Δημιουργήσαμε πεζόδρομους, μεγαλώσαμε τα πεζοδρόμια, φυτέψαμε πάρα πολλά δέντρα, αλλάξαμε το φωτισμό, εισάγαμε τη γεωθερμία, που σημαίνει ότι δεν πιάνουν πάγο το χειμώνα και για περίπου 1 χλμ. μπορεί κάποιος να περπατήσει χωρίς να σκοτωθεί, δημιουργήσαμε καινούργια πάρκα, όπως το πάρκο αποδήμων Ευρυτάνων, και συνεχίζουμε. Επίσης κλείσαμε όλες τις χωματερές στην πόλη, κάνοντας έτσι την Ευρυτανία έναν τόπο, και ίσως το μοναδικό νομό της Ελλάδας, χωρίς σκουπίδι. Είμαι επίσης πάρα πολύ υπερήφανος για το δίκτυο κοινωνικής αλληλεγγύης που δημιουργήσαμε.

Και σε επίπεδο περιφέρειας; 

Όταν είσαι σε μια περιφέρεια, πρέπει να τα κάνεις όλα και πολλές φορές χρειάζεται να ξεπερνάς τις αρμοδιότητές σου. Σε αυτό το πλαίσιο θα έλεγα ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία η προσπάθεια που κάνουμε στον Ασωπό, όπου βρίσκεται η μεγαλύτερη βιομηχανική συγκέντρωση της χώρας, με πάρα πολλά περιβαλλοντικά ζητήματα και θέματα δημόσιας υγείας. Πλέον παρουσιάσαμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο (κι έχουμε εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους 200 εκατ. ευρώ) για να οργανώσουμε τη βιομηχανική ζώνη και για να καθαρίσουμε την περιοχή. Είμαι υπερήφανος για πολλά μεγάλα έργα που προχωράνε (π.χ. το νοσοκομείο της Χαλκίδας, έργα οδοποιίας σε όλη την περιφέρεια), όπως επίσης και για τα κέντρα υποστήριξης της επιχειρηματικότητας που έχουμε στήσει σε κάθε νομό.


Πρόσφατα ανακοινώθηκε η ριζική ανακατασκευή του χιονοδρομικού στο Καρπενήσι. Τι άλλο έρχεται στο άμεσο μέλλον; 

Η ριζική ανακαίνιση του χιονοδρομικού μας είναι κάτι που αναμφίβολα θα δώσει ιδιαίτερη ώθηση σε όλη την περιοχή. Πρόκειται για ένα έργο 5,5 εκατ. ευρώ, με το οποίο ουσιαστικά θα αλλάξει όλη η εικόνα του. Από την επόμενη χειμερινή σεζόν θα φανούν τα πρώτα δείγματα και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι το 2020. Πέρα από ολοκαίνουργιες εγκαταστάσεις, το χιονοδρομικό θα διαθέτει –πολύ σημαντικό– και σύστημα τεχνητής χιονόπτωσης. Και δεν είναι μόνο αυτό. Λόγου χάρη, σε συνεργασία με το Διάζωμα [σ.σ.: ΜΚΟ για την προστασία μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς] χαράσσουμε πολιτιστικές διαδρομές σε όλη την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας με σκοπό να προσφέρουμε μια ολοκληρωμένη εμπειρία στον επισκέπτη.

Ενδεικτικά αναφέρω το Θέατρο των Δελφών, το οποίο αναστυλώνεται αυτήν τη στιγμή που μιλάμε, το Θέατρο της Ερέτριας και τον Ορχομενό, όπου ολοκληρώνουμε ένα μεγάλο αρχαιολογικό πάρκο. Επίσης, ως περιφέρεια συμμετέχουμε σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις –όχι μόνο τις τουριστικές αλλά κι εκείνες που αφορούν την αγροτοδιατροφή ή το κρασί–, γυρίζουμε όλον τον κόσμο προσπαθώντας να μεταδώσουμε δυναμικά το μήνυμα πως Ελλάδα δεν είναι μόνο τα νησιά μας, όσο όμορφα κι αν είναι αυτά. Είμαστε η τρίτη πιο ορεινή χώρα της Ευρώπης κι έχουμε μια ενδοχώρα που έχει πολλά να δώσει, πόσο μάλλον όταν όλοι λέμε ότι θέλουμε να πετύχουμε τον τουρισμό των 365 ημερών το χρόνο.

Ποια είναι τα στοιχεία που προβάλλετε στις αγορές του εξωτερικού; 

Η περιφέρειά μας είναι μια μικρογραφία της Ελλάδας. Αυτή είναι η δύναμή μας, αυτή ενδεχομένως είναι και η αδυναμία μας. Με δυο λόγια, μπορείς να κολυμπήσεις στην Κάρυστο, για να πάρουμε τη μία άκρη, ή να ανεβείς στα βουνά των Αγράφων, για να πάμε στην άλλη, και αυτά να τα κάνεις σχεδόν ταυτόχρονα. Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, λοιπόν, είναι να αναδείξουμε το προϊόν μας στο σύνολό του και βασιζόμαστε πάρα πολύ στη λογική των διαδρομών που λέγαμε νωρίτερα. 

Μπορείς π.χ. να πας στους Δελφούς για να δεις ένα μοναδικό αρχαιολογικό μνημείο, να ανεβείς στην Αράχοβα για σκι και ύστερα από ελάχιστες ώρες να τρως ψάρι δίπλα στη θάλασσα στα Καμένα Βούρλα ή να απολαμβάνεις τις ιαματικές πηγές της Εύβοιας. Μέσα σε λίγες ημέρες, για να μην πω ώρες, μπορείς να γευτείς πολλές διαφορετικές εμπειρίες και αυτό είναι κάτι το μοναδικό, το οποίο δεν μπορούν να προσφέρουν πολλοί προορισμοί και αναδεικνύεται μέσα από τις προτεινόμενες διαδρομές. 


Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται να γίνει για να συνεχιστεί το αυξητικό κύμα ξένων επισκεπτών;

Το brand name «Ελλάδα» σήμερα είναι πολύ ισχυρό. Το θέμα δεν είναι μόνο να συνεχίσουμε να το ενισχύουμε, αλλά να δημιουργούμε και τις προϋποθέσεις για να μπορούμε να το αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Ακόμη και τώρα, ας πούμε, δεν έχουμε χωροταξικό σχεδιασμό για τον τουρισμό, παρότι αποτελεί ένα τεράστιο τμήμα του ΑΕΠ μας και το ζητούν όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου. Ένα άλλο μεγάλο αγκάθι είναι η γραφειοκρατία. Λέμε λ.χ. γιατί γυρίζονται τόσες ταινίες στη Μάλτα ή την Κροατία τη στιγμή που δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να δημιουργήσουμε ένα ελληνικό film office, το οποίο θα μας επιτρέψει να έχουμε μια ολοκληρωμένη στρατηγική προσέλκυσης κινηματογραφικών παραγωγών.

Εμείς ιδρύσαμε πριν από λίγο καιρό κάτι τέτοιο στην περιφέρεια και ήδη πάει πολύ καλά: σε δύο μήνες ξεκινούν τα γυρίσματα μιας διεθνούς συμπαραγωγής πέντε κρατών στη Λαμία, ονόματι «Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς». Και σε αυτόν τον τομέα όμως έχουμε να ανταγωνιστούμε άλλες χώρες που προσφέρουν φορολογικά κίνητρα, εύκολη πρόσβαση σε χώρους ιδιαίτερης αξίας όπως οι αρχαιολογικοί κ.ο.κ., ενώ εδώ, για να κάνει κάποιος γύρισμα σε οποιονδήποτε αρχαιολογικό χώρο, πρέπει να πάρει άδεια από το ΚΑΣ, ενώ πολλές φορές τού ζητείται και να δείξει το σενάριο για να διασφαλιστεί ότι αυτά που λέγονται μπροστά στην κολόνα συνάδουν με την ιστορικότητα του χώρου! Δεν υπάρχει κάποια λογική σε αυτό.

Μπορεί το Καρπενήσι να εξελιχτεί σε δημοφιλή προορισμό και για τους επισκέπτες του εξωτερικού;

Κάθε τόπος έχει να προσφέρει τη δική του εμπειρία, που αποτελεί συνάρτηση της δικής του διαδρομής. Επομένως δεν είναι τόσο εύκολο να λες ότι θέλω να κάνω την Αράχοβα Ζερμάτ ή το Καρπενήσι Βερμπιέ. Χωρίς ίχνος εθνικισμού, αλλά σίγουρα με πολύ μεγάλη και υγιή δόση τοπικισμού, πιστεύω πάρα πολύ σε αυτό που μπορούμε να προσφέρουμε στον επισκέπτη. Βεβαίως, πρέπει να δουλέψουμε συστηματικά και με σχέδιο. Οι άλλοι προορισμοί στους οποίους πολύ συχνά αναφερόμαστε το κάνουν εδώ και δεκαετίες.

Η ορεινή Ελλάδα μπήκε στο χάρτη μετά τη δεκαετία του ’90, γεγονός που σημαίνει ότι έχουμε δρόμο μπροστά μας και ταυτόχρονα μια πολύ μεγάλη ευκαιρία, διότι μπορούμε να επιλέξουμε προς τα πού θέλουμε να πάμε. Αυτό απαιτεί μια ουσιαστική και ειλικρινή συζήτηση αλλά και να μη λειτουργούμε στον αυτόματο πιλότο ή στη λογική: «Αχ, ας βγάλω μια ωραία φωτογραφία και ας πετάξω ένα επικοινωνιακό πυροτέχνημα σε κάποια εκδήλωση».

Το Καρπενήσι του Κώστα Μπακογιάννη



Τα must της πρώτης φοράςΝα κάνεις μια βόλτα στην πόλη του Καρπενησίου, που έχει αλλάξει πρόσωπο τα τελευταία χρόνια. 

Να ανεβείς στο χιονοδρομικό για να απολαύσεις το χιόνι και τις πίστες σε ένα οργανωμένο κέντρο με οικογενειακό χαρακτήρα, το οποίο όμως μπορεί να κρατήσει το ενδιαφέρον του χιονοδρόμου για δύο, τρεις και τέσσερις ημέρες. 

Να περιηγηθείς τα χωριά της Ποταμιάς, να κάνεις βόλτα στα γραφικά σοκάκια τους. 

Να ανακαλύψεις την Ιστορία αλλά και τους κρυμμένους θησαυρούς της Δομνίστας, της Φουρνάς και των Κτημενίων. 

Να πας μέχρι τον Προυσό και να ανάψεις ένα κερί στην Παναγία την Προυσιώτισσα. 

Να κάνεις ράφτινγκ στα ποτάμια. 

Ξεχωριστές εμπειρίες 

Να ζήσεις την εμπειρία ενός καζανιού με τσίπουρο. 

Να πας μέχρι το Κλαυσί και να βρεις τον παλαιοχριστιανικότον Άγιο Λεωνίδη, που σύμφωνα με έρευνες κρατάει από τη Νεολιθική εποχή. 

Να κάνεις jeeping στη Δυτική Ευρυτανία. 

Να πιεις ελληνικό καφέ και να μιλήσεις με τους ντόπιους στα χωριά του Δήμου Αγράφων. 

Να πας μέχρι τη Λίμνη Κρεμαστών. Προτού φτάσεις, φρόντισε να απολαύσεις τη θέα από ψηλά. 

Τοπικές γεύσεις 

Το τσίπουρο –χωρίς γλυκάνισο φυσικά– και το απόσταγμα μούρου, μοναδικό σε όλη την Ελλάδα. 

Τα εκπληκτικά κρέατα, τα ξεχωριστά σε γεύση και ποιότητα αλλαντικά (προσούτο Ευρυτανίας), οι ποταμίσιες πέστροφες και το παραδοσιακό κατίκι, γνωστό και ως τσαλαφούτι. 

Τραχανάς για πρωινό, απίστευτες χειροποίητες πίτες αλλά και φασολάδα για το χειμώνα.

Φωτό: Νικόλας Μάστορας

Πηγή : http://www.athinorama.gr


Blog Widget by LinkWithin